عکس پیش‌فرض نوشته

در این مطلب می خواهیم به آشنایی پاره ای از اجزاء شبکه های صنعتی و کنترل توزیع شده بپردازیم.

درواقع می خواهیم یاد بگیریم که چگونه می توان با استفاده از اجزاء و عناصر گوناگون، اصول و دانش های قبلی را به صورت شبکه صنعتی پیاده نمود و از طریق آن به کنترل فرآیند با روش توزیع شده پرداخت.

 Components Of Industrial Networks

مدول ارتباط مادون قرمز

با استفاده از مدول ارتباطی بی سیم (مادون قرمز) پروفی باس (ILM)، می توان چندین برده یا چندین قسمت را بدون استفاده از سیم به یکدیگر متصل نمود. برد مطمئن و موثر اینگونه از مدول ها چیزی حدود 15 متر و حداکثر سرعت آن 1.5Mbit/s است.

کاربرد اصلی این مدول برای ایجاد ارتباط با ایستگاه های سیار می باشد. انواع مرغوب ILM، منطقه ای دایره ای به قطر 4 متر را از فاصله حدود 10 متر تحت پوشش قرار می دهد.

محفظه محکم و مقاوم در برابر گرد و غبار و عوامل مخرب، امکان عملکرد درست و مطمئن این عنصر را در محیط های صنعتی فراهم می آورد. نصب و استفاده از ILM بسیار آسان و سریع است.

هرگونه مانع در مسیر ارسال و دریافت داده توسط یک LED که بر روی یک ILM نصب شده اعلام می شود. همچنین LED دیگری کیفیت تبادل داده را نشان می دهد تا اگر در حد مطلوب نباشد کاربر از این امر آگاه گردد.

در صورتی که از چندین ILM در یک شبکه و در مجاورت هم استفاده شود، باید هنگام طرح تدابیر لازم برای جلوگیری از تداخلات اندیشیده شود.

 

ایستگاه های پروفی باس

منظور از ایستگاه قطعه یا وسیله ای است که به شبکه متصل می گردد و از طریق آن با سایر قطعات ارتباط برقرار می کند. در واقع شاید هدف از برپائی شبکه را ایجاد ارتباطات لازم بین ایستگاه ها تعریف نمود. پس منطقی است که بین اجزاء شبکه و ایستگاه های تمایز قائل شویم.

بسیاری از ایستگاه ها نظیر PLC ها عناصری هستند که حتی قبل از مطرح شدن شبکه های صنعتی، مورد استفاده قرار می گرفته اند و بعد از مطرح شدن کنترل توزیع شده و شبکه های صنعتی مسئله اتصال آنها به شبکه مورد توجه قرار گرفته است.

سازندگاه این گونه وسایل معمولا با ساخت و عرضه یک کارت ریزپردازنده مخابراتی یا CP که بین آن قطعه و شبکه قرار می گیرد نیاز فوق را برآورده کرده اند.

 

کنترل کننده های منطقی برنامه پذیر PLC

توانایی های قابل توجه PLC ها موجب توسعه روزافزون کاربرد آنها برای خودکاری صنعتی گردیده است. هم اکنون از پیدایش و بکارگیری PLC ها در صنعت بیش از سه دهه می گذرد و در این فاصله روز به روز به قابلیت ها و کاربردهای آن افزوده شده است.

PLC های امروزی را شاید بتوان کامپیوترهای صنعتی نامید. اینک به جرات می توان گفت که در هر کارخانه یا مرکز صنعتی دست کم یک PLC وجود دارد. با توجه به مزایای کنترل توزیع شده و شبکه های صنعتی و اینکه PLC یکی از اعضاء مهم و موثر در کنترل و خودکاری مراکز صنعتی است.

مسئله اتصال آن به شبکه بسیار مهم و حیاتی می باشد. هنگامی که از PLC برای کنترل و خودکاری یک فرآیند صنعتی استفاده می کنیم باید امکان برنامه ریزی، تصحیح و عیب یابی آن در هر زمان و شرایط دلخواه فرآهم باشد.

کار برنامه ریزی، تصحیح و عیب یابی PLC ها توسط دستگاه های برنامه ریز مخصوص و یا PC های معمولی صورت می پذیرد. بنابراین به دنبال اتصال PLC ها به شبکه باید امکان برنامه ریزی و عیب یابی آن از طریق شبکه نیز فرآهم باشد. این امر به نوبه خود لزوم ساخت و بکارگیری تجهیزات برای اتصال PG ها و PC ها به شبکه را ایجاب می کند.

PLC ها را می توان به عنوان عنصر آقا یا برده به شبکه متصل نمود که برای هر حالت باید از کارت مناسب اتصال آقا یا برده یه شبکه استفاده کرد. البته باید به این نکته توجه نمود که PLC ای که به عنوان آقا استفاده می شود، معمولا قابلیت های بیشتری دارد و از هر PLC  نمی توان به عنوان آقا استفاده کرد.

کارت های ارتباطی معمولا به گونه ای ساخته می شود که قابلیت نصب بر روی شیارهای PLC های موجود باشند.

معمولا هر کارت مشخصات لازم برای نصب بر روی چندین مدل PLC را دارد و هنگام نصب آن بر روی PLC باید علاوه بر تطابق آن با مدل PLC به مشخصات دیگر از قبیل امکان برقراری ارتباط به صورت آقا با برده، سرعت تبادل داده، نوع شبکه قابل اتصال، نوع دسترسی و … توجه نمود.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.