عکس پیش‌فرض نوشته

همانطور که در مطلب قبلی گفته شد، این ماژول یکی از بهترین و ارزانترین ماژول هایی است که می توان برای استفاده در وسایلی که نیاز به اینترنت و وای فای دارند، استفاده نمود.

ESP8266

راه اندازی تمام مدل های این ماژول مشابه هم هستند و تنها تفاوت آنها در بین پین ها (پایه های) خروجی و ورودی و همچنین میزان حافظه قابل برنامه ریزی می باشد.

ماژول ESP8266 داری یک میکروکنترلر ۳۲ بیتی داخلی با حافظه فلش ۴ تا Mbit 32 و سرعت MHZ 80 است.

– این ماژول قابلیت برنامه ریزی مجدد دقیقا مشابه یک میکروکنترلر را دارد.

– ورژن های مختلفی از این ماژول در بازار وجود دارد (تقریبا ۱۴ نوع ) که بسته به ورژن آن از ارتباطات جانبی متنوع ازجمله پین های ورودی خوروجی (GPIO) , ارتباط سریال (UART ,SPI,I2C و.. ) پشتیبانی می کنند.

– ماژول ESP8266 هم در مد Station و هم در مد Access Point قابل پیکربندی است.

برای برقراری ارتباط با ماژول ESP8266 ، از پروتکل AT Command استفاده می کنیم. این ماژول شامل یک آنتن مایکرو استریپ روی برد می باشد. تمامی Command های ماژول WIFI مدل ESP8266 در دیتاشیت آن آورده شده است. با استفاده از این Command ها می توان از تمامی امکانات ماژول استفاده نمود.

می توان ماژول ESP را به صورت وب سرویس راه اندازی کرد.

وب سرور سامانه ای است که توانایی پاسخگوئی به یک مرورگر وب و ارسال صفحه درخواستی مرورگر را داراست.

وقتی که شما پشت کامپیوتر خود نشسته اید اولین کاری که برای دیدن یک سایت در اینترنت انجام می دهید قطعا وارد نمودن آدرس آن سایت در قسمت آدرس بار مرورگر خود می باشد. فرقی نمی کند که مرورگر شما فایر فاکس باشد یا موزیلا یا اینترنت اکسپلور و …، در واقع شما با وارد نمودن آدرس سایت درخواست خود را به وسیله این مرورگرها برای سرور ارسال نموده اید.

مرورگرها این درخواست شما را برای مشاهده سایت به سرور انتقال می دهند و با مشاهده سایت، سرور به درخواست شما پاسخ داده است. صفحات وب بر پایه یک ساختار مشخص و با یک نام واحد که همان آدرس IP است بر روی وب سرور قرار می گیرند. همچنین بر روی یک وب سرور امکان قرار گرفتن صفحات متعدد و با ساختارهای جداگانه نیز وجود دارد.

پس از فراهم شدن تغذیه برای سیستم، میکروکنترلر تمامی سخت افزار های سیستم را راه اندازی اولیه و یا Initializing می کند.

پس از آن میکروکنترلر ، ماژول وای فای ESP8266 را در مد Access Point راه اندازی می کند. در این لحظه یک شکبه وای فای با نام دلخواه ایجاد می شود. نام این شبکه وای فای توسط کاربر در برنامه قابل تغئیر می باشد.

به طور مثال: برای نشان دادن دمای محیط یک پروژه مثال میزنیم:

میکروکنترلر پس از ایجاد شبکه مقادیر دما و رطوبت را از سنسور مورد نظر دریافت نموده و در یک بافر به صورت یک رشته قرار می دهد.

پس از این مراحل، میکروکنترلر یک سرور در مد TCP توسط ماژول وای فای ایجاد می نماید. این سرور شامل یک IP و Port اختصاصی یا یونیک می باشد که مختص یک پروژه می باشد.

در این مرحله میکروکنترلر منتظر می ماند تا یک Client به سرور ایجاد شده متصل شود، بلافاصله پس از اتصال یک کلاینت، میکروکنترلر توسط ماژول وای فای یک صفحه HTML می سازد، تا هنگامی که کاربران مختلف روی IP و Port دستگاه سوئیچ می کنند، مقادیر دما و رطوبت محیط را مشاهده کنند.

کاربر توسط یک مرورگر در گوشی هوشمند دارای سیستم عامل Android خود می تواند، IP و Port تنظیم شده در برنامه میکروکنترلر را، در قسمت آدرس بار مرورگر وارد کند، تا بتواند مقادیر دما و رطوبت را تحت یک صفحه اینترنتی مشاهده نماید.

میکروکنترلر در هنگام تعریف صفحه HTML برای کلاینت کد دستوری Refresh صفحه Html را بر حسب ثانیه برای مرورگر گوشی هوشمند ارسال می کند. با این دستور صفحه Html باز شده روی مرورگر با نرخ تعریف شده بر حسب ثانیه به صورت اتوماتیک تازه سازی می شود.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.