عکس پیش‌فرض نوشته

SM مخفف سیگنال ماژول، به کارت های ورودی/خروجی گفته می شود و منظور از آن، کارت های DI، DO، AI، AO می باشد. در این مطلب به بررسی کارت ها ورودی و خروجی دیجیتال در PLC S7-300 می پردازیم.
PLC S7-300

 
کارت ورودی دیجیتال (DI)

به منظور دریافت سیگنال های الکتریکی دیجیتال و تبدیل آن به دیتا، از کارت DI استفاده می شود.

یکی از مشخصه های مهم در کارت های دیجیتال ورودی، محدوده صفر و یک منطقی می باشد. برای هر کارت، از طرف شرکت سازنده کارت و با توجه به ولتاژ ورودی کارت، محدوده ای برای صفر منطقی و محدوده دیگری برای یک منطقی در نظر گرفته می شود.

اگر سیکنال ارسالی به کارت، در محدوده تعیین شده برای صفر منطقی باشد، کارت آن را به عنوان دیتای صفر منطقی (حالت قطع) در نظر می گیرد.

اگر سیگنال ارسالی به کارت، از محدوده تعیین شده برای یک منطقی باشد، کارت آن را به عنوان یک منطقی (حالت وصل) در نظر می گیرد.

مثلا در کارت های DI مدل 24V زیمنس، ولتاژ -3V الی +5V به عنوان محدوده صفر؛ و ولتاژ +13V الی +30V به عنوان محدوده یک منطقی در نظر گرفته شده است.

 

انواع کارت های DI:

روی کارت های DI یک کد درج می شود که بیانگر برخی از خصوصیات و مشخصات کارت می باشد.

مثلا کارت DI 32*DC 24V دارای 32 عدد ترمینال ورودی بوده و ولتاژ ورودی آن 24 V DC می باشد.

کارت های DI در S7-300 را با توجه به سه مشخصه می توان به انواع مختلف تقسیم بندی نمود. این مشخصات عبارت اند از:

 

تعدا ورودی ها:

تعداد ترمینال های ورودی در کارت های DI می تواند 4، 8، 16، 32 یا 64 عدد باشد.

 

ولتاژ ورودی:

نوع ولتاژ ورودی به کارت می تواند AC یا DC یا عمومی (UC) باشد. گسترده ولتاژ ورودی نیز می تواند 24V DC، 48-125V DC، 120V AC، 120/230V AC باشد.

 

قابلیت های ویژه:

برخی از کارت های DI دارای قابلیت های ویژه ای می باشند که کارت را قادر می سازد خطاها را شناسایی نماید. مشخصه این کارت ها وجود کد Interrupt در نام ماژول می باشد.

خطاهای قابل تشخیص توسط این کارت ها عبارتست از قطعی سیم و اشکال در تغذیه سنسور.

 

قطعات جانبی کارت های DI:

هر کارت DI نیاز به دو قطعه جانبی دارد:

Bus Connector: این قطعه همراه با کارت به صورت رایگان ارائه می شده و در جعبه کارت خریداری شده، موجود است. از Bus Connector برای اتصال کارت به سایر کارت ها استفاده می شود.

Front Connector: کانکتوری است که سیم کشی به آن انجام شده و سپس در جلوی کارت نصب می گردد. این کانکتور دارای دو نوع 40 پین و 20 پین است که برای تمام انواع کارت های دیجیتال دیجیتال و آنالوگ قابل استفاده می باشد. در هنگام خرید کارت های SM، باید Front Connector را به صورت جداگانه سفارش و خریداری نمود.

 

نصب کارت DI در رک:

روش نصب کارت های DI در رک، همانند نصب CPU در رک می باشد و اتصال بین آن و سایر ماژول ها توسط Bus Connector برقرار می گردد.

 

ترمینال های ورودی و اتصال تغذیه:

در هر کارت دیجیتال ورودی، علاوه بر ترمینال هایی که به منظور اتصال سیگنال های ورودی به کارت درنظر گرفته شده است، تعدادی ترمینال دیگر نیز به منظور اتصال ولتاژ تغذیه کارت وجود دارد. معمولا پشت درب کارت، نقشه اتصالات صحیح ورودی ها و تغذیه درج شده است.

البته ممکن است در بعضی کارت ها نیاز به اتصال تغذیه مثبت یا منفی وجود نداشته باشد. در این صورت در پشت درب ماژول از علائم L+ و M استفاده نمی گردد.

 

 

کارت های دیجیتال خروجی (DO):

در کارت دیجیتال خروجی، دیتای ارسالی از CPU به سیگنال الکتریکی تبدیل و به تجهیزات تحت کنترل ارسال می گردد.

از آنجایی که کارت های دیجیتال کارت های دو حالته محسوب می شوند، لذا تنها دارای دو حالت قطع و وصل می باشند.

اگر دیتای یک منطقی به کانالی در کارت ارسال شود، سیگنال خروجی کانال وصل می شود و اگر دیتای صفر منطقی به کارت ارسال گردد، سیگنال خروجی کانال قطع می شود.

 

انواع کارت های DO:

روی کارت های DO یک کد درج می شود که بیانگر برخی از خصوصیات و مشخصات کارت می باشد.

مثلا کارت DO 32*DC 24V/0.5A دارای 32 عدد ترمینال خروجی بوده و ولتاژ خروجی آن 24 V DC می باشد. همچنین حداکثر جریان مجاز هر کانال خروجی این کارت، 0.5A می باشد.

کارت های DO در S7-300 را با توجه به پنج مشخصه می توان به انواع مختلف تقسیم بندی نمود. این مشخصات عبارتند از:

 

تعدا خروجی ها:

تعداد ترمینال های خروجی در کارت های DO می تواند 8، 16، 32 یا 64 عدد باشد.

 

ولتاژ خروجی:

نوع ولتاژ خروجی به کارت می تواند AC یا DC یا عمومی (UC) باشد. گسترده ولتاژ خروجی نیز می تواند 24V DC، 48-125V DC، 120V AC، 120/230V AC باشد.

 

جریان مجاز خروجی:

کارت های DO دارای جریان مجاز خروجی برای هر کانال می باشند. این جریان در کد کارت ذکر می گردد.

 

رله ای یا ترانزیستوری:

برخی از کارت های DO به صورت رله ای و برخی به صورت ترانزیستوری می باشند. مشخصه کارت های رله ای، علامت، REL در کد کارت می باشد. این کارت ها دارای قابلیت جریان دهی بیشتری نسبت به کارت های ترانزیستوری  می باشند.

کارت های ترانزیستوری دارای علامت خاصی نمی باشند.

 

قابلیت های ویژه:

برخی از کارت های DO دارای قابلیت های ویژه ای می باشند که کارت را قادر می سازد خطاها را شناسایی نماید. خطاهای قابل تشخیص توسط این کارت ها عبارتست از قطعی سیم و قطعی تغذیه کارت، اتصال کوتاه، اتصال زمین.

 

قطعات جانبی کارت های DO و نصب کارت در رک:

مشابه کارت های ورودی می باشد.

 

ترمینال های ورودی و اتصال تغذیه:

در هر کارت دیجیتال خروجی، علاوه بر ترمینال هایی که به منظور اتصال مصرف کننده به کارت درنظر گرفته شده است، تعدادی ترمینال دیگر نیز به منظور اتصال ولتاژ تغذیه کارت وجود دارد. معمولا پشت درب کارت، نقشه اتصالات صحیح خروجی ها و تغذیه درج شده است.

 

کارت های DI/DO :

در S7-300، برخی از کارت ها به صورت ترکیبی ارائه شده اند. یکی از این کارت ها، کارت DI/DO می باشد که همزمان دارای تعدادی کانال ورودی دیجیتال و تعدادی کانال خروجی دیجیتال می باشد.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.