عکس پیش‌فرض نوشته

در این مطلب می خواهیم به آشنایی پاره ای از اجزاء شبکه های صنعتی و کنترل توزیع شده بپردازیم.

درواقع می خواهیم یاد بگیریم که چگونه می توان با استفاده از اجزاء و عناصر گوناگون، اصول و دانش های قبلی را به صورت شبکه صنعتی پیاده نمود و از طریق آن به کنترل فرآیند با روش توزیع شده پرداخت.

Components_Of_Industrial_Networks

برای آنکه دید واقعی و کاربردی نسبت به  اجزاء و قطعات پیدا کنید، از قطعات ساخت یک سازنده معتبر استفاده کرده ایم.

برای اجزاء اصول و پیاده سازی و تاسسیس شبکه صنعتی علاوه بر اجزاء فیزیکی نیاز به نرم افزارهای لازم نیز می باشد که ما به آنها اشاره نمی کنیم.

 

اجزاء شبکه  PROFIBUS :

پروفی باس، سیستم استاندارد باس برای ارتباط در ابعاد کوچک تر نظیر هسته ها و محوطه ها است. مشخصات پروفی باس بر اساس استاندارد اروپایی EN50170 می باشد.

دسترسی به این باس به روش علامت است و قابلیت تشخیص ایستگاه های فعال از غیرفعال وجود دارد.

 

رسانه:

رسانه در پروفی باس می تواند فیبر نوری یا کابل الکتریکی باشد. شبکه فیبر نوری پروفی باس در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی ایمن است. این نوع شبکه برای فواصل طولانی بسیار مناسب است. فیبر نوری مورد استفاده می تواند از جنس شیشه یا پلاستیک باشد. ایستگاه ها توسط پایانه یا مدول اتصال نوری به کابل شبکه متصل می گردد.

OLM امکان تاسیس شبکه به صورت خطی، ستاره ای یا حلقه ای را فرآهم می کند. برای اتصال به حلقه های تک فیبره ساده از پلاک اتصال نوری استفاده می کنیم.

تجهیزات پایانه داده مستقیما به OLM یا OLP متصل می گردد. اتصال DTE به OLP فقط در ایستگاه های فعال انجام می شود. حلقه های نوری می تواند به صورت تک فیبره و یا دو فیبره تاسیس شود.

حداکثر فاصله بین دو OLM پانزده کیلومتر است. سرعت انتقال داده بین 9.6 تا 1.5Mbit/s قابل تنظیم است. در  شبکه های پروفی باس نوری حداکثر طول قسمت، مستقل از سرعت انتقال داده می باشد.

شبکه الکتریکی پروفی باس را می توان با پیکربندی باس یا درختی برپا نمود. شبکه الکتریکی ساده تر و ارزان تر از نوع فیبر نوری می باشد. امکان تاسیس شبکه های ترکیبی نوری-الکتریکی پروفی باس نیز وجود دارد، اتصال بین دو رسانه الکتریکی و نوری از طریق OLM فرآهم می شود. امکان اتصال تا 127 ایستگاه به شبکه پروفی باس وجود دارد.

 

پایانه RS485 برای اتصال به باس:

برای اتصال یک عنصر به پروفی باس و ایجاد امکان برقراری ارتباط با آن نیاز به پایانه RS485 می باشد.

واسط RS485 بر اساس ولتاژ تفاضلی عمل می کند. بنابراین در مقایسه با واسط های ولتاژی یا جریانی معمولی مصونیت بیشتری در برابر تداخل دارد.

 

تکرار کننده RS485:

برای اتصال دو قسمت پروفی باس یا دو MPI با حداکثر 32 ایستگاه، از تکرار کننده RS485 استفاده می کنیم. توجه کنید که در این حالت هر دو قسمت باس باید به صورت RS485 کار کند.

تکرار کننده دارای کلیدی برای انتخاب سرعت می باشد.

 

در مطالب بعدی به ادامه مبحث خواهیم پرداخت.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.