افزایش سرعت وردپرس و افزونه‌های افزایش سرعت

افزایش سرعت وردپرس یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان کسب‌و‌کار اینترنتی است که سایت خود را با وردپرس راه‌اندازی کرده‌اند. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای قوی است که امکانات بسیار زیاد و خوبی را برای راه‌اندازی یک سایت به ما می‌دهد. در این مقاله روش‌های کاربردی و تست‌شده برای افزایش سرعت سایت وردپرسی را با شما در میان خواهم گذاشت.

من بیش از ده سال است که در حال توسعه سیستم‌های تحت وب هستم. تقریباً از همان اول سر و کارم با وردپرس افتاد. به دلیل این‌که سرعت لود سایت برای من اهمیت داشت، دید نسبتاً بدی به سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) نظیر وردپرس داشتم. احساس می‌کردم که استفاده از یک ابزار تقریباً آماده، باعث کاهش کیفیت و سرعت سایت خواهد شد.

پس از مدت به دلیل امکانات عالی و مناسب وردپرس، به استفاده از آن روی آوردم. از همان ابتدا مراقب بودم که سرعت بارگذاری صفحات سایت‌هایی که راه‌اندازی می‌کنم زیاد نباشد. راه‌کارهای مختلفی را برای افزایش سرعت وردپرس آزمایش کردم. در این مقاله به طور جامع به بهترین ترفندهای افزایش سرعت سایت وردپرسی می‌پردازم.

استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای خوب مثل وردپرس، می‌تواند باعث پیشرفت کسب و کار آنلاین شود. اما سرعت سایت یکی از پارامترهای اصلی در جلب رضایت کاربران و در نهایت افزایش فروش است.

فهرست محتوای آموزش

چرا افزایش سرعت وردپرس ؟

بعد از نصب وردپرس و راه‌اندازی سایتمان با آن (یا هر CMS دیگری)، معمولاً از قالب‌ها و افزونه‌های آماده برای این کار استفاده خواهیم کرد. (مثل نصب پوسته وردپرس)

این قالب‌ها و افزونه‌ها به عنوان یک ابزار جامع توسعه پیدا کرده‌اند و ممکن است ما از آن‌ها استفاده نکنیم. اما همین امکانات اضافه‌تر (که گاهی بسیار خوب است)، باعث ایجاد دردسرهایی می‌شود. شاید مهم‌ترین آن‌ها کاهش سرعت سایت وردپرسی ماست!

دلیل آن هم این است که این افزونه‌ها و قالب‌ها فایل‌های مختلفی را در سایت ما بارگذاری کرده و نیز پردازش‌های مختلفی انجام می‌دهند. پردازش‌هایی نظیر:

  • خواندن تنظیمات از پایگاه داده سایت
  • بررسی وضعیت کاربری که وارد سایت شده
  • بارگذاری فایل‌های استایل (CSS) و جاوا اسکریپت مورد نیاز خود

خبر خوب این‌که به کمک روش‌ها و رعایت اصول افزایش سرعت وردپرس، خواهیم توانست سرعت سایت وردپرسی را افزایش دهیم. اگر به درستی همه آن‌ها را رعایت کنیم، سرعت سایت ما از بسیاری از سایت‌های اختصاصی بیشتر خواهد شد.

چگونه سرعت سایت وردپرس را افزایش دهم ؟

در مقاله‌ای که پیش‌تر گفتم، به ارائه راهکارهای فنی و جامع برای افزایش سرعت سایت پرداختم. روش‌های گفته شده برای تمام سایت‌ها قابل اجرا بوده و می‌تواند باعث بهبود چشمگیر سرعت سایت شود.

در ادامه این مقاله اختصاصاً به موضوع افزایش سرعت وردپرس می‌پردازم. بهترین افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس را برای هر کار معرفی کرده و نحوه کار با آن‌ها را توضیح می‌دهم.

مقاله به پنج بخش اصلی تقسیم شده که هر بخش شامل چند مورد برای افزایش سرعت وردپرس خواهد بود. اگر همه آن‌ها را با هم اجرایی کنید، سایتی مثل موشک خواهید داشت!

پس بدون معطلی، به بررسی این راهکارها بپردازیم.

راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرسی

اولین بخش، راهکارهای اصلی افزایش سرعت وردپرس است. بهتر است این موارد را قبل از راه‌اندازی سایت بررسی کنیم. اگر هم در حال حاضر سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، می‌توانید با رعایت این اصول از این پس، شاهد پیشرفت سرعت سایت وردپرسی خود باشید.

1. هاست مناسب

اولین و شاید یکی از مهم‌ترین نکات در افزایش سرعت وردپرس، استفاده از هاست مناسب و با کیفیت خوب است. هر سایتی برای نگهداری اطلاعات و پردازش عملیات‌های مختلف، نیاز به یک هاست دارد.

این هاست نمونه‌ای از یک کامپیوتر است. قاعدتاً هر چه کیفیت سخت‌افزار کامپیوتر بهتر بوده و منابع پردازشی آن بیشتر باشد، سرعت پاسخگویی و عملکرد آن نیز بهتر خواهد بود.

متأسفانه بارها دیده‌ام که به خاطر اینکه هزینه راه‌اندازی سایت کمتر شود، از هاست‌های بی کیفیت و سطح پایین استفاده می‌شود. یک هاست خوب باید بتواند تعداد بسیار زیادی پردازش را در واحد زمان انجام داده و بتواند عملکرد خوبی ارائه دهد.

اگر تا به الآن به فکر استفاده از یک هاست خوب و متناسب با سایت خود نبوده‌اید، همی حالا برای رشد کسب و کار آنلاین خود اقدام کنید!

2. قالب بهینه‌شده و پرسرعت

استفاده از قالب‌های بهینه شده وردپرس نیز یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار در سرعت وردپرس است. قالب‌هایی که به دفعات از تصاویر استفاده می‌کنند یا کد نویسی خوبی نداشته باشند، معمولاً انتخاب مناسبی نخواهند بود.

اگر از قالب‌های آماده استفاده می‌کنید، حتما، به تعداد مصرف‌کنندگان و به‌روز‌رسانی‌های آن توجه کنید. اگر می‌توانید یک نمونه اجرا شده از آن را تست کنید که از سرعت مناسب بارگذاری صفحات مختلف مطمئن شوید.

شاید نتوان معیار خیلی خوبی برای بهینه بودن قالب وردپرس در نظر گرفت. اما همین که از حرفه‌ای بودن برنامه‌نویس (یا برنامه‌نویسان) و کیفیت اجرا شده مطمئن باشید، کافی است.

3. استفاده از افزونه‌های بهینه‌شده

افزونه‌های به ما امکان استفاده از ویژگی‌ها و ابزارهای بیشتری را در سایت می‌دهند. برخی افزونه‌ها فایل‌های بسیار زیادی را به سایت شما اضافه کرده یا پردازش‌ها و محاسبات بیش از حدی انجام می‌دهند.

استفاده از افزونه‌های غیراستاندارد می‌تواند باعث افت سرعت لود سایت وردپرسی شما شود. پس در انتخاب افزونه‌های وردپرس برای استفاده دقت لازم را داشته باشید. همچنین می‌توانید قبل از استفاده از افزونه‌ی مورد نظر در سایت خود، آن را در جایی دیگر نصب و اجرا کرده تا بتوانید عملکرد آن را بسنجید.

4. غیرفعال کردن افزونه‌های اضافی

همان‌طور که گفته شد، افزونه‌ها برای ایجاد ظاهرهای جدید یا افزودن ویژگی‌های مختلف، به سایت شما فایل‌های CSS و JS مختلفی اضافه می‌کنند. اگر افزونه‌ای دارید که از آن استفاده نمی‌کنید، دارید یک بار اضافی روی سایت خود قرار می‌دهید!

پیشنهاد می‌کنم همین الآن افزونه‌های بدون استفاده خود را برای افزایش سرعت وردپرس غیرفعال و حتی حذف کنید!

افزایش سرعت وردپرس با بهینه کردن ارتباطات

اگر سایت خود در ابزارهای سنجش سرعت سایت آنالیز کرده باشید، احتمالاً پیشنهادها و راهکارهایی به شما داده شده است.

همه این سایت‌ها تعداد درخواست‌های HTTP سایت شما را سنجیده و اگر در میان فایل‌هایتان فضای خالی وجود داشته باشد به شما هشدار می‌دهند.

تعداد درخواست‌های دانلود در یک سایت، باعث بیشتر منتظر ماندن کاربر برای دریافت پاسخ از سمت سرور سایت (هاست) شده و به این صورت زمان بارگذاری صفحات را افزایش می‌دهد. فضاهای خالی در بین فایل‌ها نیز یک حجم اضافه و بدون کاربرد بوده که بهتر است آن‌ها را حذف کنیم.

در ادامه روش‌هایی برای افزایش سرعت وردپرس با استفاده از بهینه کردن درخواست‌ها و فایل‌های قالب و افزونه‌ها را با هم یاد می‌گیریم.

5. فشرده کردن فایل‌های وردپرس

اولین و ساده‌ترین کاری که می‌توان برای افزایش سرعت وردپرس انجام داد، فشرده کردن فایل‌های استایل (با فرمت CSS) و فایل‌های جاوا اسکریپت (با فرمت JS) است.

بهترین راه، استفاده از افزونه‌های فشرده‌سازی فایل است. اگر از افزونه‌های کش مثل W3 Total یا WP Rocket و … استفاده می‌کنید، این کار برای شما به طور خودکار انجام می‌شود.

اما اگر از کش در سایت خود استفاده نمی‌کنید، یکی از سریع‌ترین و بهترین افزونه‌ها برای این کار، افزونه autoptimize است. این افزونه کاملاً، رایگان بوده و فارسی‌سازی آن به حدی است که می‌توان به راحتی با آن کار کرد.

پس از نصب افزونه روی وردپرس، از پیشخوان وردپرس وارد منوی «تنظیمات > autoptimize» شوید. در باکس اول (تنظیمات Javascript) تیک بهینه سازی را زده و در باکس دوم هم همین کار را برای تنظیمات CSS کنید.

افزونه Autoptimize برای بهینه‌سازی وردپرس

افزونه Autoptimize برای بهینه‌سازی وردپرس

اگر قالب سایت خود را خودتان نوشته‌اید، می‌توانید این کار را به صورت دستی انجام دهید. برای این کار، با مراجعه به سایت‌های فشرده کننده فایل‌های سایت، تک تک فایل‌های خود را فشرده کنید. دو سایت معتبر و خوب در این زمینه عبارت‌اند از:

اگر می‌خواهید از افزونه‌های کش (مورد ۸) در سایتتان استفاده کنید، اکثر این افزونه‌ها کارهای 5 تا 7و حتی گاهی 15 را برایتان انجام می‌دهند.

6. تجمیع کردن فایل‌ها برای افزایش سرعت وردپرس

در آموزش افزایش سرعت سایت به طور مفصل در مورد اینکه چرا تعداد درخواست‌های HTTP در سرعت بارگذاری سایت مهم هستند صحبت شده است. با این کار می‌توان تمام فایل‌های CSS را در یک یا چند فایل و فایل‌های JS را نیز به طور مشابه تجمیع کرد.

با این کار تعداد درخواست‌های دانلود سایت کاهش پیدا کرده و علاوه بر افزایش سرعت وردپرس، به دلیل کاهش پردازش‌های سرور سایت، عملکرد بهتری در مدیریت پردازش‌ها خواهیم داشت.

اگر از افزونه‌های کش استفاده می‌کنید، این کار به طور خودکار انجام می‌شود. اما اگر از افزونه autoptimize استفاده می‌کنید، تیک دوم در باکس‌های تنظیمات مربوط به همین کار است.

می‌توانید با ورود به پنل مدیریت افزونه، گزینه تجمیع پرونده‌های CSS یا JS را انتخاب کنید. با این کار، به جای بارگذاری چند CSS مختلف، تعداد بسیار کمتری را فراخوانی خواهید کرد.

آموزش ساخت نقشه سایت وردپرس و دو افزونه SiteMap

آموزش ساخت نقشه سایت وردپرس و دو افزونه SiteMap

7. کاهش تعداد درخواست‌های HTTP سایت

سعی کنید تا حد ممکن، درخواست‌های سایت خود را کاهش دهید. برای مثال،

  • اگر از افزونه‌ای استفاده می‌کنید که وجودش چندان ضروری نیست، می‌توان آن را غیرفعال و حذف کرد.
  • اگر استفاده از انیمیشن‌های مختلف در سایت ضروری نیست، می‌توان آن‌ها را حذف کرده یا تنوعشان را کاهش داد.
  • اگر به جای فونت آیکون‌ها از تصاویر کوچک استفاده می‌کنید، بهتر است همه تصاویر را در یک فایل قرار داده تا برای دانلود هر تک تکِ آن‌ها نیاز به ارسال درخواست جداگانه نباشد.

8. استفاده از افزونه‌های کش

سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس پویا یا داینامیک هستند. به این معنی که می‌توان اطلاعات و داده‌های مختلف آن را به طور مرتب تغییر داد. به همین دلیل، وقتی یک کاربر وارد صفحه‌ای از سایت می‌شود، سرور سایت، درخواست را پردازش کرده، محتوای صفحه را ایجاد می‌کند و سپس برای کاربر می‌فرستد.

مثلاً زمانی که شما وارد این صفحه از سایت سبز دانش شدید، سرور سایت، اطلاعات موجود در این صفحه (متن‌ها و تصاویر و …) را فراخوانی کرده و همه را در قالب یک فایل HTML به مرورگر شما ارسال کرده است.

حال فرض کنید این صفحه از سایت بازدیدکننده‌های زیادی دارد. یعنی سرور سایت مجبور است در طول یک روز، چندین بار محتوای ثابت تولید کرده و برای کاربران بفرستد.

به کمک افزونه‌های کش، از همه صفحات و فایل‌ها یک نسخه آماده می‌شود. هنگامی که کاربر وارد آن صفحه از سایت شد، به جای فراخوانی اطلاعات و طی کردن روند قبلی، فایل از پیش آماده شده برایش ارسال خواهد شد.

به این صورت تعداد پردازش‌های سایت به شدت کاهش پیدا کرده و موجب افزایش سرعت وردپرس می‌شود.

البته همان‌طور که دیدید، افزونه‌های کش کارهای جانبی دیگری نیز برای ما انجام می‌دهند. علاوه بر مواردی که تا به الآن به آن‌ها اشاره شد، کش کردن فایل‌های ثابت در مرورگر کاربر نیز یکی از مهم‌ترین ابزارهای آن‌هاست.

جلوتر در مورد افزودن هدر Expire به فایل‌ها صحبت خواهیم کرد، این کار توسط افزونه‌های کش به راحتی انجام می‌شود.

بهترین افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس

در مجموع پیشنهاد می‌کنم اگر سایت نسبتاً پر بازدیدی دارید، حتماً از یک افزونه کش استفاده کنید. البته این کار نیاز به حجم بیشتر هاست خواهد داشت.

پنج مورد از محبوب‌ترین افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس با کش عبارت‌اند از:

9. بهینه کردن صفحه اول برای بارگذاری سریع‌تر

این مورد شاید زیاد مرتبط با افزایش سرعت وردپرس نباشد، اما از آنجا که تعداد بسیار زیادی از کاربران معمولاً وارد صفحه اصلی سایت هم می‌شوند، بهتر است سرعت لود صفحه اصلی سایت را هم بهبود دهیم.

موارد زیر از جمله بهترین عناوین برای افزایش سرعت لود سایت وردپرسی در صفحه اصلی است:

  • نمایش خلاصه مقالات به جای کل محتوا (در اواخر مقاله به این مورد پرداخته‌ایم)
  • نمایش تعداد مناسب نوشته‌های اخیر یا محصولات (پیشنهاد من نمایش حدود 5 تا 10 مورد است)
  • حذف ابزارک‌ها یا بخش‌هایی از سایدبار که وجودش در صفحه اصلی ضروری نیست.
  • ساده‌گرا (مینیمالیسم) باشید! (کاربر برای محتوای مرتبط وارد صفحه اصلی شما می‌شود نه برای دیدن ابزارک‌های نامربوط!)

10. بهینه کردن پایگاه داده وردپرس

دیتابیس یا پایگاه داده سایت یکی از بخش‌هایی است که معمولاً کمتر به آن اهمیت می‌دهیم. اما حجم زیاد و وجود اطلاعات بدون استفاده در آن می‌تواند باعث کاهش سرعت لود سایت شود!

چطوری؟ در ابتدای آموزش گفتم که زمان پردازش و عملکرد سایت در پاسخگویی به درخواست‌ها یکی از عوامل مؤثر در افزایش سرعت وردپرس است. یک پایگاه داده‌ی شلوغ، باعث کاهش عملکرد و کندی در پاسخگویی سرور خواهد شد.

اگر چند سال از راه‌اندازی سایتتان می‌گذرد و احساس می‌کنید ممکن است داده‌های اضافی زیادی در پایگاه داده خود داشته باشید، می‌توانید عملیات بهینه‌سازی دیتابیس در وردپرس را انجام دهید.

افزونه WP Optimize برای بهینه‌سازی پایگاه داده وردپرس

افزونه WP Optimize برای بهینه‌سازی پایگاه داده وردپرس

برای این کار افزونه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین‌ها، افزونه‌ی رایگان WP Optimize است. قبل از انجام هر گونه تغییری، حتماً از پایگاه داده خوب پشتیبان تهیه کرده و آموزش افزونه را به دقت بررسی کنید.

اگر هم توسعه‌دهنده وردپرس هستید، پیشنهاد می‌کنم در کار با دیتابیس وردپرس سعی کنید دیتاهای اضافی و نالازم را ذخیره نکنید.

همیشه پیشنهاد می‌کنم که از نصب کردن افزونه‌هایی که از عملکرد آن‌ها مطمئن نبوده یا وجودش را ضروری نمی‌دانید خودداری کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل ذخیره داده‌هایی در دیتابیس است که پس از حذف کردن آن، ممکن است باقی بمانند! بنابراین همواره فعالیت‌های آزمایشی خود را روی یک سیستم دیگر انجام دهید.

11. استفاده از CDN برای افزایش سرعت وردپرس

بسیاری از سایت‌های بزرگ و معروف از این روش برای افزایش سرعت سایت خود استفاده می‌کنند. CDN مخفف عبارت Content Delivery Network یا شبکه توزیع محتوا است.

سیستم‌های توزیع محتوا، تمام فایل‌های ثابت (نظیر CSS، JS و تصاویر) سایت شما را بر روی سرورهای خودشان قرار می‌دهند. معمولاً این سرورها در موقعیت‌های مختلفی در سطح جهان قرار دارند.

هر زمان که کاربری وارد سایت شما شده و بخواهد این فایل‌ها را دانلود کند، شبکه CDN آن فایل‌ها را از نزدیک‌ترین سرور به کاربر برایش می‌فرستد. به این صورت باعث افزایش سرعت سایت وردپرسی شما شده و کاربران شما با نهایت سرعت، اطلاعات را از سایتتان دریافت خواهند کرد.

افزایش سرعت وردپرس با تولید محتوای بهینه

همه‌ی ما می‌دانیم که تولید محتوا مهم‌ترین رمز موفقیت در کسب و کار اینترنتی است! اگر در هنگام تولید محتوا برای سایت وردپرسی خود اصول و قواعدی را در نظر گرفته و رعایت کنیم، می‌توانیم یک صفحه مقاله پر سرعت داشته باشیم! در ادامه 4 روش مهم و کاربردی در‌این‌باره با شما به اشتراک می‌گذارم.

12. کاهش حجم تصاویر در وردپرس

استفاده از تصاویر در تولید محتوا بسیار رایج و مرسوم است. همان‌طور که می‌بینید من در این مقاله از چندین عکس متفاوت برای نشان دادن چیزی یا آسان کردن مطالعه متن استفاده کرده‌ام.

اگر بخواهیم تصاویر را با کیفیت و حجم واقعی آن‌ها در سایت خود قرار دهیم، حجم صفحات ما بسیار زیاد خواهد شد. زیرا به طور معمول هر عکس چند مگابایت است.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای کاهش حجم تصاویر انجام داد، فشرده‌سازی تصویر است. ابزارهایی وجود دارند که با الگوریتم‌هایی خاص، عکس‌های ما را فشرده‌تر می‌کنند. این فشرده‌سازی ممکن است به میزان بسیار کمی روی کیفیت تصویر ما اثرگذار باشد؛ اما این کاهش کیفیت آن‌قدر نیست که در فضای وب احساس شود.

مقایسه تصویر با نسخه فشرده شده آن

مقایسه تصویر با نسخه فشرده شده آن

چگونه حجم عکس را برای افزایش سرعت وردپرس کاهش دهم ؟

سرویس یاهو یک ابزار بهینه‌ساز حجم تصاویر به نام Smush دارد. با استفاده از این ابزار می‌تواند تصاویر مورد نظر را فشرده‌تر کرد. خوشبختانه یک افزونه رایگان هم برای استفاده از ابزار کاهش حجم تصاویر Smush وجود دارد؛ به نام WP SmushIT!

پس از نصب این افزونه، به طور خودکار تمام تصاویری که در رسانه وردپرس بارگذاری می‌شوند، فشرده شده و حجم آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. این کاهش حجم علاوه بر افزایش سرعت وردپرس، به استفاده بهینه از فضای هاست نیز کمک خواهد کرد.

اگر هم نمی‌خواهید از افزونه برای این کار استفاده کنید، می‌توانید از طرق سایت tinyjpg.com به صورت آنلاین نسبت به فشرده‌سازی تصاویر اقدام کنید.

اگر هم از فتوشاپ برای تولید محتوا استفاده می‌کند، از منوی File وارد ابزار Save For Web شده و اقدام به فشرده‌سازی تصویر خود نمایید. (این ابزار در ورژن جدید فتوشاب در زیر منوی Export قرار دارد.)

حدود سال 2022 میلادی فرمت جدیدی برای تصاویر به نام webp معرفی و پراستفاده شد. این فرمت حجم کمی کمتر از jpg را در اختیار ما قرار می‌دهند و برخی می‌گویند گوگل نیز این فرمت را بیشتر دوست دارد. بد نیست در مورد این فرمت یا تبدیل رسانه‌هایتان به آن تحقیق کنید.

13. استفاده از عکس با اندازه مناسب در محتوا

بخشی درون سایت که محتوا و عکس‌های نوشته در آن قرار می‌گیرد معمولاً محدود است. منظور از محدود بودن این است که حداکثر یک اندازه‌ی مشخصی قبول می‌کنند. هر چقدر اندازه مانیتوری که سایت در آن باز می‌شود هم بزرگ شود، باز هم محدوده‌ی باکس محتوا تغییری نخواهد کرد.

فرض کنید این اندازه برای یک سایت حداکثر 1200 پیکسل است. قرار دادن تصویری با اندازه طول 2500 پیکسل در این صفحه، به نوعی بیهوده و غیرضروری است!

در حقیقت با این کار ما تصویری بزرگ در صفحه قرار داده‌ایم که هیچ‌گاه به اندازه‌ی واقعی‌اش نمایش داده نمی‌شود. این مورد هم از نظر سئوی سایت مشکل‌زا بوده و هم باعث می‌شود تصویر حجم بیشتری داشته باشد. (حجم و مشخصات تصاویر را در بخش رسانه وردپرس می‌توانید بررسی کنید.)

همواره سعی کنید تصاویر سایت را در اندازه‌ی مناسب استفاده و آپلود کنید.

نمایش مطالب مرتبط در وردپرس بدون افزونه و با افزونه

نمایش مطالب مرتبط در وردپرس بدون افزونه و با افزونه

14. عدم استفاده از گراواتارها در وردپرس

گراواتارها (Gravatar) ابزاری است که بتوان از طریق ایمیل افراد، تصویری به عنوان پروفایل آن‌ها در نظر گرفت. یکی از بخش‌هایی که تعداد بسیار زیادی گراواتار در آن استفاده می‌شود، بخش دیدگاه‌های نوشته وردپرس است.

هنگامی که یک فرد دیدگاهی در سایت شما ثبت می‌کند، در هنگام نمایش آن دیدگاه در نوشته‌ی شما، سایت وردپرسی سعی می‌کند گراواتار مرتبط با ایمیل فرد را نیز نمایش دهد.

این کار چند پیامد به دنبال دارد:

  • با بارگذاری تصاویری مختلف برای هر دیدگاه، تعداد درخواست‌های HTTP صفحه نوشته افزایش خواهد یافت.
  • حجم صفحه شما به دلیل استفاده از تصاویری که تقریباً می‌توان گفت غیر مرتبط با محتواست، افزایش می‌یابد.
  • به دلیل بارگذاری تصاویر از یک سایت دیگر، عملیات کامل باز شدن سایت به یک سایت دیگر وابسته خواهد شد.

به همین دلیل اگر استفاده‌ی زیادی از گراواتارها در وردپرس ندارید، بهتر است استفاده از Gravatar را غیر فعال کنید.

چگونه گراواتار در وردپرس را غیرفعال کنم ؟

برای غیرفعال‌سازی بارگذاری گراواتار در وردپرس، از پیشخوان وردپرس و منوی «تنظیمات» وارد بخش «گفت‌و‌گو» شوید. از بخش «نیم‌رخ‌ها» تیک نمایش نیم‌رخ را بردارید.

با این کار دیگر نیم‌رخ‌ها یا همان گراواتارها در سایت شما نمایش داده نخواهد شد. در این مورد در جلسه تنظیمات وردپرس مفصل‌تر صحبت کرده‌ام.

15. بارگذاری تنبل تصاویر برای افزایش سرعت وردپرس

بارگذاری تنبل یا Lazy Load یک ابزار بسیار کارآمد برای افزایش سرعت وردپرس است!

در حالت معمول، هنگامی که کاربر صفحه سایت شما را باز می‌کند، مجبور است تمام تصاویر موجود در آن صفحه را دانلود کند. این مسئله باعث کاهش سرعت لود سایت خواهد شد.

با استفاده از قابلیت Lazy Load در وردپرس، صرفاً تصاویری که در محدوده دید کاربر (نمایش داده شده در مانیتور) قرار گرفته‌اند بارگذاری شده و سایر تصاویر هنگامی که کاربر به آن‌ها می‌رسد بارگذاری خواهند شد.

این قضیه می‌تواند حجم بارگذاری اولیه صفحات سایت را تا حد چشمگیری افزایش دهد. اگر شما هم در مقالات و صفحات سایت خود از تصاویری زیادی استفاده می‌کند، حتماً از بارگذاری تنبل برای تصاویر خود استفاده کنید.

تفاوت بارگذاری تنبل با معمولی (Lazy Load)

تفاوت بارگذاری تنبل با معمولی در افزایش سرعت وردپرس

چگونه بارگذاری تنبل برای تصاویر در وردپرس را فعال کنم ؟

برخی از افزونه‌های کش این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر از افزونه کش در وردپرس استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا نگاهی به تنظیمات آن بی‌اندازید.

اگر هم از افزونه autoptimize که در این مقاله به شما معرفی کردم استفاده می‌کنید، در صفحه تنظیمات افزونه، وارد سربرگ «تصاویر» شوید.

در این صفحه با فعال کردن تیک «تصاویر Lazy-load؟» خواهید توانست این امکان را روی تمام تصاویر موجود در سایت خود فعال کنید.

اگر هم برای این کار یک افزونه خاص می‌خواهید، به شما افزونه a3 Lazy Load را پیشنهاد می‌کنم. سرعت و امکانات مناسبی برای بارگذاری تنبل در وردپرس به شما می‌دهد.

ترفندهای فنی افزایش سرعت وردپرس

برخی تکنیک‌هایی که تا به الآن گفتیم فنی بودند اما با کمک افزونه‌ها و ابزارهای آماده، احتیاجی به برنامه نویسی در وردپرس نداشتیم. در این بخش از مقاله، چهار ترفند برای افزایش سرعت وردپرس می‌گویم که بیشتر فنی بوده و لازم است کمی دستمان را به کد آلوده کنیم!

16. جلوگیری از سرقت پهنای باند سایت با Hotlink

اگر مدتی از راه‌اندازی سایت شما گذشته باشد، احتمالاً با این مسئله مواجه شده‌اید که دیگران تصاویر یا فیلم‌های شما را کپی کرده و مستقیماً در سایت خود قرار می‌دهند. با این کار، تمام بازدیدکننده‌های آن سایت، آن تصویر یا فیلم را از هاست شما دانلود می‌کنند.

در صورت افزایش تعداد فایل‌ها یا کاربرانی که خارج از سایت شما در حال دانلود هستند، منابع سرور سایت ما اشغال شده و ممکن است عملکرد خوبی به کاربران خودمان نداشته باشیم. پس بهتر است از بارگذاری فایل‌ها در خارج از سایت خودمان جلوگیری کنیم.

برای این کار از قابلیت Hotlink Protection در سرویس هاستینگ استفاده می‌کنیم. فایل .htzccess را باز کرده و کد زیر را در انتهای آن قرار دهید.

RewriteEngine On
 RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www.)?sabzdanesh.com/ [NC]
 RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
 RewriteRule .(jpeg|gif|png)$ - [F]

به جای sabzdanesh.com آدرس سایت خود را قرار دهید. اگر می‌خواهید به یک سایت خاص، اجازه‌ی استفاده از فایل‌ها را بدهید، می‌توانید همین خط (خط دوم) را برای آدرس جدید تکرار کنید.

17. افزودن هدر Expire به فایل‌های ثابت

در هنگام بررسی قابلیت کش، گفته شد که افزونه‌های Cache با افزودن Expire Header (سربرگ منقضی شدن) به فایل‌های سایت، آن‌ها را در مرورگر کاربر ذخیره می‌کنند.

با این کار، در مراجعه مجدد کاربر به سایت، دیگر آن فایل‌ها از سرور ما دانلود نشده و مستقیماً از روی سیستم کاربر فراخوانی می‌شود.

اگر از افزونه‌های کش استفاده نمی‌کنید، با افزودن کد زیر به انتهای فایل .htaccess می‌توانید این ویژگی را برای اکثر فرمت‌های رایج فایل فعال کنید.

<IfModule mod_expires.c>
ExpiresActive On 
ExpiresDefault "access plus 1 month"
ExpiresByType image/x-icon "access plus 1 year"
ExpiresByType image/gif "access plus 1 month"
ExpiresByType image/png "access plus 1 month"
ExpiresByType image/jpg "access plus 1 month"
ExpiresByType image/jpeg "access plus 1 month"
ExpiresByType text/css "access plus 1 month"
ExpiresByType application/javascript "access plus 1 year"
</IfModule>

این کار علاوه بر افزایش سرعت وردپرس و بارگذاری آن توسط کاربر، باعث کاهش پردازش‌های سرور سایت ما خواهد شد.

18. استفاده از آخرین نسخه PHP در هاست

استفاده از آخرین ورژن PHP مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • امنیت بیشتر، به دلیل رفع مشکلات امنیتی قبل
  • سرعت پردازشی بیشتر، به دلیل رفع نقص‌های احتمالی و بهبود فرآیندها
  • پشتیبانی از تکنولوژی و فناوری‌های جدید وب

همواره سعی کنید از آخرین نسخه PHP در سایت خود استفاده کنید. برای بررسی نسخه فعلی PHP می‌توانید از قسمت ابزارهای وردپرس به صفحه «سلامت سایت» بروید.

اگر از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، برای به‌روز‌رسانی نسخه PHP سایت خود، با پشتیبانی هاست خود تماس بگیرید. البته بعضی از هاستینگ‌ها این امکان را در کنترل‌پنل سایت در اختیار شما قرار می‌دهند.

19. وردپرس را همیشه به‌روز نگه دارید

به‌روز‌رسانی‌های وردپرس علاوه بر رفع مشکلات امنیتی یا افزودن امکانات جدید به مدیریت وردپرس، باعث افزایش سرعت وردپرس شما خواهد شد. دلیل آن هم این است که متناسب با فناوری‌های روز، مشکلات قبلی موجود در CMS را بهبود می‌بخشند.

پس همواره تلاش کنید که وردپرس و افزونه‌های آن را به‌روز نگه دارید.

سایر پیشنهادها برای افزایش سرعت وردپرس

در بخش انتهایی مقاله، نکاتی را با هم مرور می‌کنیم که شاید به تنهایی باعث افزایش سرعت سایت نشود، اما رعایت آن‌ها به سایر راهکارهای ما کمک می‌کند تا یک سایت وردپرسی سریع داشته باشیم.

20. استفاده از خلاصه نوشته در صفحه اول و بایگانی

برخی از قالب‌های وبلاگی برای نوشته‌های صفحه اول و صفحه بایگانی (Archive) نوشته‌ها از نمایش تمام محتوای نوشته استفاده می‌کنند. این مسئله می‌تواند دو مشکل ایجاد کند:

  • مشکل اول برای مشکل سئوی سایت است! همان‌طور که می‌دانید وجود محتوای تکراری در سایت از نظر موتورهای جستجو خوشایند نیست.
  • دومین مشکل، افزایش زمان بارگذاری صفحات بایگانی به دلیل فراخوانی تمام متن و تصاویر نوشته‌هاست.

برای تغییر این حالت به حالت نمایش خلاصه نوشته‌ها، از بخش تنظیمات وردپرس وارد صفحه «خواندن» شوید. سپس در قسمت «برای هر نوشته در خوراک»، گزینه انتخابی را روی «خلاصه» قرار دهید.

نمایش خلاصه نوشته در بایگانی وردپرس

نمایش خلاصه نوشته در بایگانی وردپرس

اگر با تغییر این گزینه نحوه نمایش نوشته‌ها تغییری نکرده، ممکن است این مورد در کد نویسی قالب شما اعمال شده باشد. بهتر است مسئله را با یک برنامه نویس وردپرس در میان بگذارید.

21. محدود کردن تعداد دیدگاه‌های زیاد نوشته‌ها

اگر نوشته‌ای دارید که تعداد دیدگاه‌های آن بسیار زیاد است، با نمایش همه آن‌ها در یک صفحه، باعث طولانی‌تر شدن صفحه خواهید شد. اگر در سایت شما دیدگاه‌ها صفحه‌بندی نمی‌شوند، بهتر است برای افزایش سرعت وردپرس، اقدام به صفحه‌بندی دیدگاه‌ها کنید.

برای صفحه‌بندی دیدگاه‌ها، از منوی تنظیمات وارد بخش «گفت‌و‌گو» شوید. در قسمت «دیگر تنظیمات دیدگاه‌ها» تیک گزینه زیر را بزنید.

صفحه‌بندی دیدگاه‌ها برای افزایش سرعت وردپرس

صفحه‌بندی دیدگاه‌ها برای افزایش سرعت وردپرس

در این قسمت، می‌توانید تعداد دیدگاه‌های مورد نظر برای نمایش در هر صفحه را نیز مشخص کنید. (اگر با بخش دیدگاه‌ها خیلی آشنا نیستید، جلسه مدیریت دیدگاه در وردپرس را ببینید.)

22. کنترل تعداد رونوشت‌های ذخیره شده نوشته‌های وردپرس

وقتی در حال نوشتن یک پست یا محتوای جدید در سایت هستید، ممکن است آن را بار‌ها و بار‌ها پیش‌نویس کنید. هر پیش‌نویس از نوشته یک رونوشت (Revision) ایجاد می‌کند. (در همان صفحه افزودن نوشته وردپرس)

این رونوشت‌ها برای زمانی است که اگر متن به هر دلیل خراب شد، بتوانید به چند ویرایش قبل‌تر بروید. معمولاً برای این کار به چند ویرایش آخر بیشتر نیاز نداریم. پس بهتر است تعداد رونوشت‌های ذخیره‌شده را محدود کنیم.

با قرار دادن کد زیر در فایل wp-config.php وردپرس، تعداد رونوشت‌های مجاز به 5 تا محدود خواهد شد.

define( 'WP_POST_REVISIONS', 5 );

با این کار، فقط 5 رونوشت آخر در پایگاه داده ذخیره شده و مورد پنج برای همیشه حذف خواهد شد. به این صورت داده‌های کمتری را درون دیتابیس خود ذخیره می‌کنید.

23. فیلم و صدا را در هاست وردپرس آپلود نکنید!

فیلم و صدا در هنگام دانلود شدن منابع زیادی از سرور را به خود اشغال می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم تا جای ممکن از آپلود فیلم و حتی صدا در هاست سایت خود خودداری کنید. به این صورت منابع کمتری از سایت شما اشغال شده و عملکرد و سرعت پاسخگویی سایت وردپرسی شما افزایش پیدا خواهد کرد.

برای قرار دادن این فایل‌ها می‌توان از هاست دانلود یا سایت‌های مخصوص اشتراک فیلم و صدا استفاده کرد.

24. قرار دادن جاوا اسکریپت در فوتر

اکثر فایل‌های جاوا اسکریپت برای نمایش سایت ضروری نیستند: مثلاً فایل JS مربوط به نمایش انیمیشن‌های ورود یا گوگل آنالیتیکس!

بهتر است این فایل‌ها را در فوتر سایت قرار دهیم. برخی از این‌ها توسط قالب یا افزونه در جای مناسب خود قرار می‌گیرند و این‌جاست که به موضوع 2 و 3 این مقاله می‌رسیم: استفاده از قالب و افزونه‌ها استاندارد!

البته اگر خودتان می‌خواهید کدهای دیگری به سایت اضافه کنید (مثل کد گوگل آنالیتیکس)، سعی کنید آن را در قسمت فوتر و انتهایی سایت قرار داده تا محتوای سایت سریع‌تر بارگذاری شود.

برای یادگیری روش‌های افزودن کد در سایتتان آموزش زیر را پیشنهاد می‌کنم:

افزودن کد به وردپرس : ۳ روش افزودن کد سفارشی PHP و CSS

افزودن کد به وردپرس : ۳ روش افزودن کد سفارشی PHP و CSS

جمع‌بندی: افزایش سرعت وردپرس

در مقاله جامع، به بررسی روش‌های افزایش سرعت وردپرس پرداختیم. ابتدا فهمیدیم که استفاده از هاست، قالب و افزونه استاندارد می‌تواند تأثیر خوبی روی افزایش سرعت سایت داشته باشد.

پس از آن سعی کردیم فایل‌های ثابت موجود در سایت (نظیر CSS و JS) را فشرده کرده و تعداد فراخوانی آن‌ها را با تجمیع کردنشان کاهش دهیم. به این صورت تعداد درخواست‌های HTTP سایت نیز کاهش پیدا کرد. پس از آن فهمیدیم که افزونه‌های کش به چه صورتی عمل می‌کنند و چرا افزونه کش برای سایت وردپرسی پربازدید لازم است ؟

در بخش سوم مقاله، با اصول تولید محتوای بهینه برای افزایش سرعت سایت وردپرسی آشنا شدیم. دیدیم که باید تصاویر را تا حد امکان فشرده کرده و آن را در اندازه مناسب استفاده کنیم. همچنین بهتر است از ترفند بارگذاری تنبل برای تصاویر وردپرس کمک گرفته و گراواتارها را غیرفعال کنیم.

در انتها نیز چند روش ساده اما تأثیرگذار در افزایش سرعت وردپرس را بررسی کردیم. چند روش آخر تأثیر چشمگیری روی سرعت سایت نمی‌گذارند اما در کنار روش‌های دیگر باعث بهبود عملکرد سایت خواهند شد.

اگر محتوای این آموزش براتون مفید بود، با اشتراک‌گذاری اون در شبکه‌های اجتماعی خودتون، دیگران رو به افزایش سرعت سایتشون دعوت کنید!

این آموزش بخشی از یک آموزش جامع و قدم به قدم در سبز دانش است: دوره رایگان آموزش وردپرس