عکس پیش‌فرض نوشته

تثبیت وضعیت مجدد شبکه بعد از وقوع یک خطا و بازگشت آن به شرایط عادی امری ضروری در شبکه های صنعتی است.

زیرا در غیر این صورت ترمینال های متصل به شبکه ارتباط منطقی خود با آن را قطع نموده و شبکه عملا از کار می افتد.

 Redundancy OSM

از کار افتادن شبکه بخصوص در کاربردهای صنعتی خطرات و خسارات زیادی به دنبال دارد. به همین دلیل از تدبیر افزونگی در شبکه های صنعتی استفاده می شود. برای رسیدن سریع به وضعیت ثبات مجدد، فرآیند افزونگی وارد عمل می شود. در این حالت عمل تثبیت شبکه در کسری از ثانیه انجام می گردد.

به عنوان مثال در یک شبکه نمونه به صورت حلقه نوری 100Mbit/s متشکل از 50 مدول سویچ نوری و مدیریت افزونگی نوری، تثبیت وضعیت در کمتر از 0.3 ثانیه انجام می شود.

ترمینال های متصل به شبکه در اثر تثبیت مجدد مشکلی پیدا نمی کنند. بعلاوه هیچ ارتباط منطقی بسته نمی شود.

 

افزونگی در آلگاریتم Spanning Tree

آلگاریتم Spanning Tree بر اساس استاندارد IEEE802.1d استوار است و منظور از آن سازماندهی در هم بافته ساختار اترنتی متشکل از هر ترکیبی از هم تعداد پنل و سویچ می باشد.

برای اجتناب از چرخش بسته های داده در شبکه، بعضی از اتصالات در حلقه بسته، به حالت گوش به زنگ گلید می شود تا ساختار به هم بافته به ساختار درخت باز تبدیل گردد.

پل ها و سویچ ها برای ارتباط با یکدیگر از ضابطه Spanning Tree استفاده می کنند. از آنجاییکه این نوع شبکه باید قادر به کار کردن با هر ساختار شبکه ای دیگر باشد، بنابراین بسیار پیچیده است.

سازماندهی مجدد شبکه با ضابطه Spanning Tree حدود 30 الی 60 ثانیه طول می کشد. در ایم مدت ارتباط صحیح بین اجزاء مختل می گردد، که این امر در شبکه های صنعتی مطلوب نیست و باید تا حد 0.5 ثانیه کاهش یابد، به همین دلیل در شبکه های صنعتی از روش افزونگی سریع به جای ضابطه Spanning Tree استفاده می شود.

 

شبکه های سوئیچ

شبکه های صنعتی سوئیچ می تواند به صورت باس خطی و همچنین حلقه های نوری افزونه پیکربندی شوند. در اینجا از OSM استفاده می شود و در هر حلقه نوری نیز یک ORM بکار برده می شود. ار کابل های نوری به عنوان رسانه بین مدول ها استفاده می شود. ترمینال ها یا قسمت های شبکه با استفاده از کابل های تابیده به یکدیگر متصل می گردد.

توسعه شبکه فراتر از 150 کیلومتر امکان پذیر است.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.