عکس پیش‌فرض نوشته

سنسورهای آنالوگ به منظور اندازه گیری کمیت ها فیزیکی پیوسته از قبیل دما، فشار، ارتفاع، فلو و … به کار رفته و سیگنال خروجی آنها از نوع آنالوگ می باشد.

 
null

سنسور ترموکوپل

ترموکوپل از سنسورهای اندازه گیری دما محسوب شده و معمولا در دماهای رنج بالا (مثلا در کوره ها) استفاده می شود. این سنسور از دو فلز غیرهمجنس که در یک نقطه به یکدیگر متصل شده اند تشکیل می گردد.

نوع فلزات به کار رفته در ترموکوپل و نیز رنج دمایی عملکرد آن متفاوت می باشد.

 

عملکرد ترموکوپل

با توجه به میزان دما در نقطه اتصال، ولتاژی در دو سر آزاد ترموکوپل ایجاد می گردد که با اندازه گیری ولتاژ به وجود آمده دمای محل اتصال اندازه گیری می شود. هرگاه فاصله ترموکوپل از تجهیز اندازه گیری یا از PLC زیاد باشد و بخواهیم آن را به PLC یا تجهیز مورد نظر متصل نماییم، ناگریز به استفاده از کابل انتقال می باشیم.

اگر جنس کابل انتقال که به ترموکوپل وصل می شود، با جنس فلزات ترموکوپل یکسان باشد، مقدار اندازه گیری شده توسط ترموکوپل صحیح بوده و می توان از آن استفاده نمود.

اگر جنس کابل انتقال با جنس فلزات ترموکوپل یکسان نباشد، در محل اتصال کابل با ترموکوپل، دو ترموکوپل جدید نیز ایجاد خواهد شد که نهایتا اندازه گیری ترموکوپل را دچار خطا خواهند نمود.

برای رفع این مشکل می توان از جبران ساز استفاده نمود. بدین ترتیب که دما در نقطه اتصال کابل انتقال به ترموکوپل محاسبه و از دمای اندازه گیری شده توسط ترموکوپل کم می شود.

 

تبدیل سیگنال ترموکوپل

از آنجایی که در استفاده از ترموکوپل، ناگریز به استفاده از جبران ساز و انجام تنظیمات خاص می باشیم و سیگنال خروجی ترموکوپل بسیار نویزپذیر است؛ بهتر است که سیگنال ترموکوپل را به یک سیگنال الکتریکی استاندارد تبدیل نمود. این عمل توسط ترانسمیترهای مخصوص انجام می پذیرد.

با استفاده از این ترانسمیترها می توان سیگنال خروجی ترموکوپل را به سیگنال جریانی یا ولتاژی تبدیل نمود.

 

RTD

RTD از سنسورهای مقاومت دما می باشدکه با تغییر دما میزان مقاومت آن تغییر می کند. رنج تغییرات در RTD تقریبا به صورت خطی می باشد و این موضوع باعث بالا رفتن دقت آنها در مقایسه با ترموکوپل در دماهای پایین شده است.

رنج کاری RTD دماهای پایین تری را نسبت به ترموکوپل پوشش می دهد (در حدود -130 تا 850 درجه).

RTDها دارای انواع و اقسام مختلفی می باشند که پر کاربردترین آنها pt100 می باشد.

این سنسور در دمای صفر درجه دارای مقاومت 100 اهم می باشد. از نظر سیم بندی، RTDها در سه نوع دو سیمه، سه سیمه و چهار سیمه ساخته می شوند. که نوع چهار سیمه دارای بالاترین دقت، و نوع دو سیمه دارای کمترین دقت می باشد.

در این سنسور مشابه ترموکوپل، می توان با استفاده از ترانسمیتر، سیگنال RTD را به سیگنال جریانی تبدیل نمود.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.