عکس پیش‌فرض نوشته

درگاه USB یک درگاه استاندارد برای اتصال به عنوان ورودی و خروجی است.

این درگاه جهت اتصال دستگاه هایی مانند فلش مموری ها، موبایل ها و دستگاه های ورودی و خروجی دیگر در کامپیوتر استفاده میشود.

درگاه USB و عملکرد USB

 

در مطالب گذشته در مورد گذرگاه و درگاه در رایانه صحبت کردیم.

یکی از انواع درگاه های کامپیوتری، درگاه USB است.

کلمه USB مخفف عبارت Universal Serial Bus به معنی “درگاه همه گذر” بوده و یکی از رایج ترین درگاه های رایانه است.

 

درگاه USB برای اتصال سخت افزار ها و دستگاه های جانبی، مانند پرینترها، فلش مموری ها، صفحه نمایش ها، صفحه کلیدها، چاپگر و … به یکدیگر یا به رایانه استفاده میشوند.

در اکثر دستگاه هایی که باید یک درگاه ارتباطی داشته باشند، پورت USB به عنوان یک درگاه بر روی آن مشاهده میشود.

 

یک کابل USB از دو جفت سیم تشکیل شده است که یکی برای انتقال داده است و دیگری به منظور تأمین برق برای برخی دستگاه ها.

به این دلیل که در نسخه دوم درگاه USB به طور معمول میتوان 5 ولت و 500 میلی آمپر جریان در اختیار دستگاه متصل شده قرار داد، از این درگاه میتوان به عنوان یک منبع تغذیه برای سایر دستگاه ها نیز استفاده کرد.

مانند تمام ارتباطات سیمی دیگر این جفت سیم ها که یک کانال ارتباطی را تشکیل میدهند به هم تابانده شده اند که به آن در اصطلاح Twisted Pair گویند.

 

درا ین نوع کابل هر دو سیم به یک اندازه تحت تاثیر پارازیت (noise) که از محیط اطراف ناشی میشود قرار میگیرند؛ به عنوان مثال یک سیم برق که از کنار این کابل میگذرد میتواند بر آن تأثیر داشته باشد.

در حالت ایده آل، این نویز هرچه روی یکی از سیم ها تاثیر داشته باشد، روی سیم دوم نیز همین اثر را دارد و در نتیجه این نویز خود به خود خنثی میشود.

 

درگاه USB جهت اتصال وسایل جانبی به یک سیستم رایانه ای که حکم میزبان را دارد طراحی شده است؛ در نتیجه کار تبادل اطلاعات را یک کنترل مرکزی که در کامپیوتر میزبان است انجام میدهد.

میزبان یک روت هاب (root hub) دارد. (root hub ابزاری منطقی است که به عنوان نقطه مرکزی یک شبکه غیر رسمی تشکیل شده از هاب ها و دستگاه های جانبی عمل میکند.)

 

سیستم میزبان تمام ارتباطات بین دستگاه های USB و هاب را کنترل میکند؛ اگر لازم باشد داده ارسال میکند و نیز بررسی میکند که کدام دستگاه داده ای برای ارسال کردن دارد.

 

زمانی که یک دستگاه جدید به سیستم میزبان متصل میشود، کنترلر موجود در دستگاه میزبان آنرا ریست (reset) میکند.

سپس به دستگاه جدید یک آدرس 7 بیتی تخصیص داده میشود که در حقیقت میزبان به کمک همین آدرس دستگاه را از بین سایر دستگاه هایی که به هاب متصل هستند شناسایی میکند.

با توجه به این شیوه کارکرد، یک کنترلر USB به تنهایی میتواند تا 127 دستگاه یا هاب متصل شده به سیستم را کنترل کند.

 

 

نسخه های مختلف درگاه USB

سه استاندارد USB که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

– نسخه 1.1 : اولین نسخه USB که به Full Speen USB معروف بود.

این نسخه حداکثر سرعت تبادل داده 12 مگابیت (معادل با 1.5 مگابایت) بر ثانیه را پشتیبانی میکند.

 

– نسخه 2.0 : این نسخه با نام High Speed USB شناخته میشود.

رنگ استاندارد ورودی این نسخه سیاه و سفید است و حداکثر سرعت تبایدل داده 480 مگابیت (معادل 60 مگابایت) بر ثانیه را پشتیبانی میکند.

این نسخه از USB هم اکنون نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

 

– نسخه 3.0 : این نسخه جدیدترین استاندارد USB است که به صورت عمومی استفاده میشود.

رنگ استاندارد این نسخه آبی است و حداکثر سرعت تبادل داده 5120 مگابیت (5Gigabit معادل 640 مگابایت) بر ثانیه را پشتیبانی میکند.

USB های نسخه 3.0 فقط در درگاه های همین نسخه با سرعت بالا قایل استفاده هستند و در دیگر درگاه ها با سرعت همان درگاه کار میکنند.

این نسخه از USB با نام Super Speed USB شناخته میشود.

 

اخیرا مدل جدیدی از USB ها از نوع C و با عنوان USB 3.1 نیز تولید شده اند.

 

 

انواع درگاه های USB

وسایل الکترونیکی و گجت ها در اندازه و ابعاد گوناگون ساخته میشوند؛ به همین دلیل ابعاد مختلفی برای USB ها در نظر گرفته شده است.

سه مورد از پر کاربردترین نوع USB ها، نوع A و B و نوع میکرو B (Micro B) است که خود نیز دارای اندازه های مینی و میکرو هستند.

 

انواع درگاه های USB 3.0

USB 3 Port Types

 

انواع درگاه های USB 2.0 و USB 1.1

USB 2&1 Port Types

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.