عکس پیش‌فرض نوشته

منظور از توزیع شدگی رد ساختار شبکه های صنعتی این است که ارتباط اعضای شبکه مانند کنترل کننده های PLC و مدول های I/O و سایر عناصر محوطه بوسیله یک کابل که آن را Field bus می نامیم تامین می شود.
 

DCS Structure In Industrial Networks
 

همچنین برنامه ریزی ارتباطات و اتصالات بین مدول های I/O و اندازه گیرها و محرک ها نیز از یک مکان (سایت) صورت می پذیرد.

در ساختار توزیع شده پردازش داده ها و کنترل فرآیند علاوه بر کنترل کننده های محلی، در محل سایت نیز از طریق شبکه امکان پذیر است.

در روش های خودکار قدیمی (اتوماسیون متمرکز) ورودی ها و خروجی ها هر یک مستقلا و توسط یک رشته کابل به کنترل کننده متصل می گردد.

بنابراین کابل کشی همواره بخش مهمی از زمان و هزینه مربوط به نصب سیستم را به خود اختصاص می دهد. در چنین شرایطی هرگونه تغییرات بعدی در سیستم مستلزم تغییرات در کابل کشی و اتصالات می باشد که کاری پرزحمت و پر هزینه می باشد.

مشکل فوق با مطرح شدن شبکه های صنعتی حل گردید به گونه ای که کلیه اجزا و قطعات با یک کابل استاندارد به نام Field Bus به یکدیگر متصل می شوند.

این باس را اصطلاحا باز می گویند زیرا امکان ادامه و اتصال عناصر جدید به آن همواره وجود دارد در اینجا اتصالات فیزیکی بین اجزاء و قطعات و تبادل داده بین آنها از طریق باس و برنامه ریزی نرم افزاری امکان پذیر می گردد.

استفاده از شبکه صرفه جویی بسیار زیادی را در هزینه کابل کشی بدنبال دارد.

بعلاوه سهولت و سرعت زیاد برای ایجاد تغییرات دلخواه بوجود می آورد.

عیب یابی آسان و سریع، راحتی اضافه و کم کردن اجزاء و عناصر و … از مزایای دیگر شبکه های صنعتی است.

 

کابل و رسانه در شبکه های صنعتی :

در شبکه های صنعتی یک کابل در سراسر محوطه کشیده می شود. این کابل مانند یک اتوبوس عمل نموده و از ایستگاه های مختلف (محل اتصال عناصر) عبور می کند. در هر اتصال داده ها ، پیام ها ، فرمانها و …  بر حسب نشانی مبدا یا مقصد بر باس سوار یا پیاده می شوند.

کابل کشیده شده در سراسر محوطه همچنین می تواند بر حسب نیاز و با رعایت نکات فنی به قسمت های اداری و پشتیبانی و یا شبکه های خارج از کارخانه نیز متصل گردد.

 

انواع کابل به لحاظ شرایط محیط نصب :

کابل های مورد استفاده در باس های صنعتی را به لحاظ شرایط محیط نصب می توان به انواع زیر تقسیم نمود:

1- کابل با غلاف پاکیزه : این نوع کابل مانند سایر کابل های استاندارد شبکه است. با این تفاوت که دارای غلافی بهداشتی و تمیز برای استفاده در صنایع غذایی و محیط های استریل می باشد.

2- کابل مخصوص دفن در زمین : این نوع کابل دارای غلاف اضافی ، مقاوم و مناسب برای دفن در زمین می باشد.

3- کابل های تحت کشش و نیرو : این کابل مخصوص اتصال به ماشین ها و ترمینال های متحرک و غالبا آویزان می باشد و قادر به تحمل تنش های کششی است و در اثر حرکت های مداوم قطع نمی شود.

4- کابل مخصوص خمش و انحناء : گاهی در محیط های صنعتی برای اتصال بعضی از ماشین آلات متحرک مانند واگن ها و ارابه ها و میزکار ها و … به شبکه ، نیاز به حرکت دادن و و خمش مداوم کابل بر محیطی هلالی گون می باشد.

کابل مورد استفاده برای این کار باید علاوه بر خاصیت تحمل کشش، قادر باشد خمش های مداوم با قالبی هلالی گون  را تحمل کند.

5- کابل های مخصوص محیط های خطرناک (خاص) : برای توسعه شبکه در محیط هایی که با خطر انفجار و آتش سوزی روبرو است (صنایع نفت و گاز و … ) و یا محیط هایی که باید از ایمنی بسیار بالایی برخودار باشد (نیروگاه ها و صنایع هسته ای و … ) باید از کابل هایی با مشخصات و استانداردهای ویژه محیط های خطرناک (مانند استاندارد IEC1158-2 ) استفاده نمود.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.