عکس پیش‌فرض نوشته

فناوری اطلاعات یا IT را به گونه ای می توان مجموعه ای از عملیات که بر روی داده ها انجام می شود تعریف نمود. این عملیات شامل بدست آوردن، تعیین وضعیت، انتقال، توزیع، بهره برداری و پردازش داده ها است.

Automation in IT

ابزار لازم برای استفاده از این فناوری در زمینه خودکاری (اتوماسیون) را می توان در دو چیز خلاصه نمود:

1- شبکه ای برای نقل و انتقال اطلاعات

2- تجهیزات پردازش داده که شامل سخت افزار و نرم افزارهای لازم می شود

 

امروزه فناوری اطلاعات تقریبا در تمام بخش های کارخانه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند این فناوری در بخش های تجاری (بازاریابی و فروش و … ) از مدت ها پیش مورد توجه و استفاده قرار گرفته است، اما استفاده از آن در خودکاری ( اتوماسیون ) صنتعی بحثی جدید و رو به توسعه است.

 

فناوری اطلاعات در کارخانه:

اطلاعات گوناگون در کارخانه در قسمت های مختلف پخش شده است.

داده های بخش بازاریابی و فروش شامل اطلاعات مربوط به مشتری ها، قراردادهای فروش و … می باشد. در بخش مالی اطلاعات مربوط به محاسبه قیمت ها، بررسی سفارش ها و … مورد پردازش قرار می گیرد. همچنین اطلاعات برای بخش بازاریابی تهیه و ارسال می گردد.

در بخش برنامه ریزی تولید، با توجه به سفارشات، اطلاعات مربوط به برنامه تولید تهیه و به بخش تولید ارسال می گردد.

در بخش تولید داده های ارسالی از بخش های قبلی به محصول تبدیل می گردد و در اختیار بخش بعدی قرار می گیرد.

بخش توزیع آخرین بخش جریان داده ها است. محصول تولید شده در کارخانه با توجه به اطلاعات سفارشات، بین مشتریان توزیع می گردد و چرخه گردش اطلاعات تکرار می شود.

بدیهی است که استفاده درست از فناوری اطلاعات موجب تنظیم دقیق روابط بین بخش های مختلف می گردد و به دنبال آن رونق اقتصادی و سود بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

هسته اصلی این ساختار چه در قسمت اداری و چه در قسمت خودکاری تولید، شبکه است. شبکه امکان اتصال و ارتباط و تبادل داده  بین کلیه اجزاء فعال و غیرفعال را فراهم می آورد.

ارتباط در این ساختار بر اساس ضوابط باز  یعنی ضوابط استاندارد استوار است. به عبارت دیگر همواره امکان اضافه کردن و اتصال اجزاء و عناصری که بر اساس استانداردهای جهانی ساخته شده اند به مجموعه وجود دارد.

امکان چند رسانه ای از ویژگی های ممتاز این ساختار است، یعنی علاوه بر امکان دسترسی به داده ها و منحنی ها، امکان برقراری ارتباطات صوتی و تصویری برای مدیریت نظارت بر ماشین آلات و افراد وجود دارد. در این صورت مهندسین تعمیرات می توانند حتی از فواصل دور بر کار عیب یابی و تعمیر ماشین آلات نظارت داشته باشند.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.