عکس پیش‌فرض نوشته

google-nexus

پس از مدت ها ، غول بزرگ دنیای اینترنت “گوگل” از تبلت ۷ اینچی پرقدرت خود که توسط کمپانی تایوانی ایسوس طراحی و ساخته شده است در مراسمی از آن رونمایی کرد.

گوگل می داند برای برتری در بازار تبلت ها باید از بهترین مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری در تبلت خود استفاده کند و انتخاب کمپانی ایسوس و استفاده از پردازنده تگرا ۳ انویدیا در کنار جدیدترین نسخه سیستم عامل آندروید “جیلی بین” همگی گواه این مطلب است که گوگل جایگاه نخست را از این بازار می خواهد … .

 

اولین تبلت تمام لمسی دنیا که توانست دریچه جدیدی به دنیا باز کند بی شک آیپد بود و همچنان این محصول برترین تبلت دنیا از هر لحاظ است.

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال می کردید حتما با تاریخچه سری نکسوس گوگل آشنا هستید، که کلمه نکسوس بکار رفته در آن معرف محصول ساخته شده برای گوگل است.

پس از خرید کمپانی موتورولا توسط گوگل، بسیاری از کارشناسان موتورولا را سازنده نکسوس تبلتی گوگل می دانستند ولی گوگل اولین تبلت خود را به دست کمپانی تایوانی معروف و محبوب ایسوس سپرد تا نشان دهد دنبال عرضه بهترین محصول است.
google-nexus

چرا گوگل کمپانی ایسوس را به عنوان سازنده تبلت خود در نظر گرفت؟

پاسخ به این سوال بسیار روشن است و کافی است به کارنامه درخشان این کمپانی در دو سال حضور در دنیای تبلت ها را نگاه کنیم.

بی شک در دنیای آندروید ایسوس بدون تبلیغات وسیع به مانند کمپانی های کره ای، توانست برترین و محبوب ترین تبلت ها را روانه بازار کند.

تبلت های ایسوس همگی دارای چندین ویژگی بی نظیری هستند که تنها در رقیب اصلی خود در این بازار “آیپد” می توان این ویژگی ها را یافت؛ ویژگی هایی همچون:

۱- وزن کم و ابعاد بسیار مناسب

۲- کیفیت ساخت بالا

۳- استفاده از رابط کاربری منحصر به فرد و عالی

۴- استفاده از برترین سخت افزارهای موجود

۵- قیمت معقول

از جمله ویژگی های بارز تبلت های ایسوس هستند و این دلایل و دلایل دیگر سبب شد که ایسوس به عنوان سازنده اولین تبلت گوگل انتخاب شود.

***   —   ***   —   ***   —   ***   —   ***
google-nexus

گوگل نکسوس ۷

در کنفرانس جهانی و سالانه I/O گوگل از اولین تبلت خود رونمایی کرد.
google-nexus

چرا گوگل اولین تبلت خود را با سایز ۷ اینچ ارائه کرد؟

یکی از دلایل برتری تبلت کیندل فایر آمازون در بازار تبلت های آندرویدی را سایز ۷ اینچ آن است.

یکی از ایرادهایی که به سایز ۹٫۷ اینچ به بالا می توان گرفت ، ناتوانی در حمل و استفاده از آن است که با اینکه لوازم جانبی بسیاری برای تبلت ها به بازار آمده است ولی هیچکدام نتوانستند این ضعف را به طور کامل بپوشانند.

این طور می توان بیان کرد که گوگل از فاکتور ۷ اینچی کیندل فایر در ساخت این تبلت استفاده کرده است که علاوه بر راحتی در حمل و نقل و استفاده، می تواند قیمت تمام شده این محصول را به طور قابل توجه ای کاهش دهد.

***   —   ***   —   ***   —   ***   —   ***
google-nexus

رابط کاربری

همانطور که در تصاویر این تبلت دیده می شود گوگل در طراحی رابط کاربری این محصول توجه زیادی به گوگل پلی کرده است که می توان این موضوع را در برترین تبلت دنیای آندروید “کیندل فایر” جستجو کرد.

پس می توان باز هم این طور بیان کنیم که گوگل از ویژگی های رابط کاربری کیندل فایر برای موفقیت تبلت خود الهام گرفته است.

در بررسی ورژن جدید آندروید “جیلی بین” مفصل در مورد رابط کاربری و ویژگی های آن بحث خواهیم کرد.

***   —   ***   —   ***   —   ***   —   ***
google-nexus

مشخصات سخت افزاری

گوگل می داند باید محصولی را عرضه کند که بتواند برترین عملکرد سخت افزاری را از خود به جای گذارد.

مشخصات سخت افزاری این محصول عبارت است از:

—   —   —   —   —   —   —   —   —
۱- صفحه نمایش: اندازه ۷ اینچ ، لمسی خازنی LED-backlit IPS LCD (با ۱۶ میلیون رنگ) و پشتیبانی از رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰
۲- پردازنده : پردازنده چهار هسته ای  ۱٫۳GHz مدل Nvidia Tegra 3 و چیپ گرافیکی ۱۲ هسته ای ULP GeForce
۳- حافظه رم: ۱GB
۴- حافظه داخلی: ۸GB و ۱۶GB
۵- دوربین: دوربین دوم ۱٫۲ مگاپیکسل
۶- وزن: ۳۴۰ گرم
۷- ابعاد: ۱۹۸٫۵ در ۱۲۰ در ۱۰٫۵ میلیمتر

۸-سیستم عامل : Android ورژن ۴٫۱

۹- باتری : ۴۳۲۵mAh

۱۰- دیگر امکانات:  A-GPS ، BT V2.1 ، NFC

۱۱- قیمت: ۱۹۹ دلار برای مدل ۸GB و ۲۴۹ دلار برای مدل ۱۶GB

—   —   —   —   —   —   —   —

چرا گوگل از پردازنده تگرا۳ انویدیا در تبلت خود استفاده کرد؟

یکی از دلایل را می توان در همکاری نزدیک با کمپانی خوش نام و محبوب انویدیا جستجو کرد که مهر تائیدی بر استفاده از پردازنده تگرا۳ در این محصول است.

دلیل دیگر را می توان در قیمت تمام شده و رقابت با برترین های بازار از جمله کیندل فایر دانست ، اگر از مدل جدید کوالکام “Snapdragon S4″ استفاده می کرد بی شک هرکز نمی توانست به قیمت ۱۹۹ دلاری برسد.

از طرفی پردازنده های دیگر به خوبی نمی توانستند در بخش نگهداری شارژ باتری و دمای پردازنده از خود نتیجه مطلوبی به جا بگذارند (گوگل ادعا می کند این محصول می تواند ۱۰ ساعت به طور مداوم فیلم اچ دی نمایش دهد)

تگرا۳ بهترین انتخابی است که گوگل می توانست برای تبلت خود داشته باشد که همین طور هم شد.

—   —   —   —   —   —   —   —

گوگل با چشمان باز تبلت خود را وارد گود رقابت می کند.

کیندل فایر آمازون بی شک یکی از برترین تبلت های آندرویدی است و این را می توان در فروش این تبلت آمازون جستجو کرد ولی ایراداتی دارد که باعث می شود خطر از دست دادن جایگاه نخست همیشه در کنار گوشش باشد.

از جمله ایراداتی که در تبلت کیندل فایر آمازون توسط بسیاری از کاربران این محصول بیان شده است می توان به:

۱- رزولوشن نسبتا پائین ۱۰۲۴ در ۶۰۰ در کنار تراکم پیکسل ۱۷۰ppi

2- با توجه به پردازنده ، سرعت کند و پائین در اجرای بعضی از عملکردها

۳- نداشتن دوربین برای تماس های تصویری

۴- نداشتن امکان بلوتوث

۵- فضای ذخیره سازی محدود و کم

گوگل با اشراف به این موضوع نکسوس خود را با دوربین ۱٫۲ مگاپیکسلی و کیفیت ضبط تصاویر اچ دی، رزولوشن نسبتا بالای ۱۲۸۰ در ۸۰۰ در کنار تراکم پیکسل ۲۱۶ppi در کنار پردازنده پرقدرت تگرا۳ انویدیا عرضه می کند ولی یکی از نقاط ضعف این محصول را می توان به فاقد برخورداری از درگاه میکرو اس دی و درگاه سیم کارت اشاره کرد.

—   —   —   —   —   —   —   —

دلایلی که پرده از راز قیمت کم تبلت گوگل بر می دارد:

۱- استفاده از صفحه نمایش ۷ اینچی : یکی از دلایل بالا بودن قیمت بسیاری از تبلت ها، اندازه صفحه نمایش آن ها است، در واقع تکنولوژی ساخت صفحه نمایش ۷ اینچی در رزولوشن های بالا و کیفیت بالا در اختیار بسیاری از کمپانی های سازنده نمایشگرها است و این باعث رقابتی تر شدن و کاهش قابل توجه قیمت تمام شده در این اندازه صفحه نمایش می شود ولی در مقابل در سایزهای ۹٫۷ اینچ و بزرگ تر تکنولوژی ساخت و قیمت تمام شده زیاد راضی کننده نیست.

۲- استفاده از پردازنده تگرا۳ انویدیا : همانطور که بیان کردیم تگرا۳ انویدیا نسبت به دیگر پردازنده های دیگر کمپانی ها با ساختار ARM، قیمتی کمتر دارد و در مقابل بازدهی و کارایی نسبتا خوبی از خود نشان می دهد.

۳- استفاده از یک دوربین ۱٫۲ مگایپکسلی : گوگل به ملزومات تبلت کاملا واقف است و تنها از یک دوربین ۱٫۲ مگاپیکسلی خوب به عنوان دوربین دوم برای تماس های تصویری استفاده کرده است.

***   —   ***   —   ***   —   ***   —   ***
google-nexus

پیشنهاد گوگل به خریداران تبلت نکسوس ۷

همانطور که می دانید این تبلت گوگل برای مدل ۸ گیگابایتی ۱۹۹ دلار و برای مدل ۱۶ گیگابایتی ۲۴۹ دلار در نظر گرفته شده است، گوگل به کسانی که مدل ۱۶ گیگابایتی را خریداری کنند یک حساب با اعتبار ۲۵ دلاری در گوگل پلی برای آنها ایجاد می کند تا بتوانند تا سقف ۲۵ دلار به صورت رایگان از گوگل پلی محصولاتی را خریداری کنند.

—   —   —   —   —   —   —   —

زمان و محل عرضه اولین تبلت گوگل

اگر دوست دارید این محصول پرقدرت گوگل را خریداری کنید فعلا تنها راه سفارش از طریق گوگل پلی است و در اواسط جولای (اوایل مرداد) این محصول در دسترس خواهد بود.

 

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.