عکس پیش‌فرض نوشته

همانطور که میدانید کتاب طراحی مدار مجتمع  CMOS آنالوگ یکی از بهترین کتاب های درس مدار مجتمع دوره کارشناسی ارشد رشته ی الکترونیک است.

در پایان هرفصل  این کتاب مسائلی مطرح شده است و دانشجویان میتوانند برای تمرین بیشتر به حل این مسائل بپردازند.

مسائل فصل 6 کتاب طراحی مدار مجتمع

فصل ششم این کتاب با عنوان “پاسخ فرکانسی تقویت کننده ها” است که به مباحثی همچون:

 

-General Considerations

-Miller Effect

-Association of Poles with Nodes

-Common-Source Stage

-Source Followers

-Common-Gate Stage

-Cascode Stage

-Differential Pair

-ملاحظات کلی

-اثر میلر

-تخصیص قطبها به گره ها

-طبقه سورس مشترک

-سورس فالورها

-طبقه گیت مشترک

-طبقه Cascoce

-زوج دیفرانسیل

 

می پردازد.

 

تحلیل های پیشین ما از تقویت کننده های ساده روی مشخصه های فرکانسی پایین آنها متمرکز شده بود و از اثرات خازن خود ترانزیستورها و خازن های بار صرف نظر کرد. ولی در بیشتر مدارات آنالوگ سرعت مدار با بسیاری از پارامترهای دیگر مثل بهره، اتلاف توان و نویز در تقابل و تضاد است.

بنابراین ضروریست که محدودیت های پاسخ فرکانسی هر مدار را درک کنیم.

در این فصل ، پاسخ تقویت کننده های یک طبقه و دیفرانسیل در حوزه فرکانس بررسی شده و بعد از مروری بر مفاهیم پایه ، رفتار فرکانس بالای طبقات سورس مشترک ،گیت مشترک و سورس فالور را بررسی می شود.

سپس به تقویت کننده های Cascode و دیفرانسیلی پرداخته شده و سرانجام اثر منبع جریان فعال در پاسخ فرکانسی زوجهای دیفرانسیل بررسی شده است.

در بخش ملاحظات کلی ، اثر میلر را بررسی می کند که اثر میلر پدیده ی مهمی است که در بسیاری از مدارات آنالوگ و دیجیتال روی میدهد و توسط میلر در یک قضیه بیان شده است.

در بخش طبقه ی سورس مشترک ، به بررسی مدارات سورس مشترک پرداخته شده است به دلیل اینکه این توپولوژی امپدانس ورودی نسبتا بالایی دارد و در عین حال از بهره ولتاژ بالایی برخوردار است ، پس بررسی فرکانسی آن مفید خواهد بود.

 

دانلود مسائل فصل ششم کتاب مدار مجتمع بهزاد رضوی (حجم تقریبی 1 مگابایت)