عکس پیش‌فرض نوشته

نرم افزار Matlab یکی از پر کاربردترین نرم افزارهایی است که در  رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، رایانه و… کاربرد بسیاری دارد. واژه متلب از ترکیب دو واژه MATrix (ماتریس) و LABoratory (آزمایشگاه) ایجاد شده‌است.
Matlab_learning

کار کردن با ماتریس‌ها در متلب بسیار ساده است. در حقیقت تمام داده‌ها در متلب به شکل یک ماتریس ذخیره می‌شوند.

در این قسمت ما قصد داریم تا با پردازش تصویر در متلب  (بخش سوم) آشنا شویم.

 — عمليات رياضي بر روي تصاوير

در صورتيکه نوع داده‌هاي تصوير از نوع uint8 باشد امکان بکاربردن عملگرهاي رياضي و بسياري از توابع متلب بر روي آنها وجود نخواهد داشت. بدين‌منظور پيش از انجام عمليات رياضي بايد نوع داده‌ها را به double تبديل کرد. پس از انجام عمليات رياضي در صورت نياز مي‌توان نوع متغير را به uint8 بازگرداند:

  m=double(m);

  m=im2uint8(m);

 — عمليات هندسي بر روي تصاوير

منظور از عمليات هندسي هرگونه تغيير در ابعاد تصوير و يا شکل هندسي آن مي‌باشد. سه نوع عمليات هندسي در متلب بر روي تصاوير امکانپذير است:

nتغيير ابعاد تصوير: تابع       imresize

nچرخش تصوير: تابع         imrotate

nبرش تصوير: تابع            imcrop

 — تغيير ابعاد تصوير: تابع imresize

اين تابع به يکي از دو صورت زير قابل استفاده است:

  y=imresize(x , a);

  y=imresize(x , [m , n]);

درحالت اول متغير a نسبت تغيير در ابعاد تصوير است. مثلا اگر برابر با 2 باشد يعني ابعاد تصوير دوبرابر خواهد شد. اگر اين عدد کمتر از 1 باشد تصوير کوچکتر خواهد شد و اگر بيشتر از يک باشد تصوير بزرگتر مي‌شود.

در حالت دوم تعداد سطر و ستون جديد تصوير به تابع ارايه ميشود که بايد اعداد صحيح مثبت باشند.

 

— چرخش تصوير-تابع imrotate

نحوه استفاده از اين تابع بصورت زير است:

  m2=imrotate(m , d , [‘Option’] , [‘crop’])

آرگومان دوم ميزان چرخش تصوير برحسب درجه مي‌باشد. آرگومان سوم اختياري بوده و مي‌تواند يکي از مقادير bilinear, nearest يا bicubic باشد. در صورتيکه اين آرگومان بکار برده نشود، مقدار پيش‌فرض nearest خواهد بود.آرگومان چهارم نيز اختياري مي‌باشد و تنها مي‌تواند مقدار ‘crop’ را داشته باشد. درصورتيکه بکار برده شود، ابعاد تصوير پس از چرخش تغيير نمي‌کند اما بخشي از تصوير برش داده و حذف مي‌شود.

 

— برش تصوير: تابع imcrop

اين تابع به يکي از شکلهاي زير قابل استفاده است:

I2 = IMCROP(I,RECT)

X2 = IMCROP(X,MAP,RECT)

RGB2 = IMCROP(RGB,RECT)

[A,RECT] = IMCROP(…)

که در اين روابط rect يک بردار سطري است که مختصات يک ناحيه مستطيلي شکل که از تصوير برش داده مي‌شود را مشخص مي‌کند.  درصورتيکه اين آرگومان در ورودي مشخص نشود، تصوير نمايش داده شده و متلب منتظر مي‌ماند تا کاربر يک ناحيه مستطيلي را با ماوس انتخاب کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به راهنمای متلب مراجعه کنید.

ادامه مطالب در بخش چهارم ارائه خواهد شد

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.