عکس پیش‌فرض نوشته

یکی از کاربردها و زیر شاخه های هوش مصنوعی، پردازش زبان های طبیعی است.

وقتی افراد با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، تقریبا بدون تلاش خاص و بسیار پیچیده با یکدیگر تعامل و همکاری دارند و با اطلاعات ناچیز میتوانند فرآیندها را درک کنند.

پردازش زبان های طبیعی در هوش مصنوعی

 

ساختن رایانه هایی که توانایی تولید و درک حتی کسر کوچکی از زبان طبیعی، همانند زبان انگلیسی، را داشته باشند بسیار دشوار است.

این دشواری به این دلیل است که زبان به رسانه ارتباطی مؤثری در بین افراد با هوش تبدیل شده است.

به نظر میرسد در نتیجه انتقال ذره ای از ساختار فکری تحت شرایط محیط از مغزی به مغز دیگر، هر مغزی ساختارهای بزرگ فکری مشابه دارد؛ این مفاهیم، به ایجاد و فهم پیام های مبهم کمک میکند.

بنابراین درک زبان های طبیعی، مشکل پیچیده و بزرگی از رمزگذاری و رمزگشایی است.

 

یکی از اهداف همیشگی هوش مصنوعی، خلق برنامه هایی است که در درک و ایجاد زبان بشری توانا باشد.

به نظر نمیرسد توانایی استفاده و درک زبان طبیعی به تنهایی خصوصیت بنیادی هوش بشری باشد؛ اما عدم کنترل و هدایت موفق دستگاه ها به طور خودکار، ضربه ای باورنکردنی بر قابلیت استفاده و سودمندی رایانه هاست.

تا به امروز تلاش های بسیاری در نوشتن برنامه هایی که زبان طبیعی را درک کنند صورت گرفته است.

اگرچه این برنامه ها در متون با لغات و زمینه محدود به موفقیت هایی دست یافته اند، اما سیستم هایی که بتوانند زبان طبیعی را با انعطاف پذیری و عمومیتی که بشر صحبت میکند استفاده کنند هنوز تولید نشده اند؛ زیرا فراسوی گفتار با روش و چارچوب رایج است.

 

پیچیدگی درک زبان طبیعی بسیار فراتر از تجزیه جملات و جستجوی لغات در فرهنگ لغت است.

ادراک واقعی به عوامل بسیاری بستگی دارد، از جمله به وسعت دانسته های قبلی درباره قلمرو مباحثه، اصطلاحات استفاده شده در آن قلمرو و نیز توانایی به کار بستن آگاهی وابسته به قراین عمومی جهت رفع و حذف ابهاماتی که به صورت طبیعی در گفتار بشر وجود دارند.

 

بنابراین به منظور ساخت سیستم هایی رایانه ای که بتوانند زبان طبیعی را درک کنند، آگاهی وابسته به قراین و نیز فرآیندها، جهت ساخت استنباط های مؤثر لازم است.

تا کنون محققان زیادی مجذوب این قلمرو بسیار مهم سیستم های هوشمند شده اند؛ ولی متأسفانه هنوز به توانایی لازم دست پیدا نکرده اند.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.