عکس پیش‌فرض نوشته

رایانه ها به گونه ای ساخته شده اند که کاربران میتوانند به سادگی وسایل جدید را به آن اضافه کنند و قابلیت سیستم را گسترش دهند.

یکی از روش های ارتقای قابلیت های سیستم، استفاده از کارت های توسعه (Expansion Cards) است.

کارت توسعه رایانه

 

کارت های توسعه متنوعی برای انجام امور مختلف ساخته شده اند.

برخی از این کارت ها عبارتند از: کارت گرافیک، کارت صدا، مودم داخلی، کارت شبکه

 

با قرار دادن کارت های توسعه در شیار های مخصوص خود که بر روی برد اصلی سیستم تعبیه شده اند و به شیارهای توسعه مشهور هستند، میتوان سیستم را ارتقا داد.

بسیاری از وسایلی که در خارج از محفظه رایانه قرار دارند از طریق کابل به سیستم و از طریق کارت های توسعه به برد اصلی وصل میشوند.

لازم به ذکر است که در بعضی از بردهای اصلی، کارت های توسعه به صورت OnBoard هستند؛ یعنی بدون نیاز به شیارهای توسعه روی برد اصلی تعبیه شده اند.

 

در زیر به توضیح اجمالی برخی از کارت های توسعه میپردازیم.

کارت گرافیک:

برای اتصال صفحه نمایش به رایانه از این کارت استفاده میشود. کیفیت تصویر صفحه نمایش مانند وضوح تصویر و تعداد رنگ ها، بستگی به نوع کارت گرافیک دارد.

برای رسیدن به کیفیت مناسب تصویر، باید اطلاعات زیادی در واحد زمان پردازش شود و به صفحه نمایش ارسال گردد.

این کار وقت زیادی از رپدازنده مرکزی میگیرد؛ لذا روز کارت های گرافیکی، پردازنده نیرومندی (GPU) تعبیه شده است که بسیاری از کراهای مربوط به پردازش تصویر را انجام میدهد و در نتیجه پردازنده مرکزی درگیر این امور نمیشود.

 

به پردازنده گرافیکی سیستم، اصطلاحاً GPU مخفف Graphic Processing Unit میگویند.

در نسل جدید پردازنده ها، CPU و GPU روی یک تراشه واحد قرار میگیرند که به آن APU که مخفف Accelerated Processing Unit است، گفته میشود.

در ALU عملکرد واحد پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی یکجا انجام میگیرد.

قرار گرفتن CPU و GPU روی یک تراشه موجب میشود سرعت ارتباط بین این دو پردازنده بالا رفته و در هزینه نهایی ساخت سیستم نیز صرفه جویی شود.

 

کارت صدا:

کارت صدا ابزاری برای ورود و خروج داده های صوتی است.

این کارت در یکی از شیارهای توسعه قرار گرفته و وسایل خارجی از قبیل بلندگو و میکروفون به آن متصل میشوند.

 

کارت شبکه:

در پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری، یکی از مهم ترین سخت افزارها، کارت شبکه است.

هر رایانه موجود در شبکه کامپیوتری، اعم از سرویس دهندگان و سرویس گیرندگان، نیازمند بهره بری از کارت شبکه هستند.

امروزه، اکثر MotherbBard های جدید که از آن ها به عنوان سیستم های رایانه ای خانگی استفاده میگردد، این کارت را از ابتدا، به صورت OnBoard دارا هستند؛ اما تعداد محدودی از سیستم های جدید و نیز سیستم های قدیمی جهت استفاده از امکانات شبکه نیازمند اتصال و نصب کارت توسعه شبکه هستند.

 

 

نصب کارت های توسعه:

پس از قرار دادن کارت توسعه در یکی از شیارهای توسعه، به منظور استفاده از قابلیت های کارت، باید آن را به وسیله Driver های مربوط (نرم افزارهای راه انداز) به سیستم معرفی کرد.

گاهی لازم است تنظیماتی را انجام دهیم تا سیستم بتواند کارت و یا وسیله جدید را تشخیص دهد؛ ممکن است انجام این کار در برخی مواقع مشکل باشد.

برای رفع این مشکلات احتمالی، برخی از سیستم عامل ها مانند سیستم عامل ویندوز، دارای ویژگی Plug and Play (نصب و استفاده) هستند و اغلب به طور خودکار سخت افزار جدید را شناسایی کرده و تنظیمات لازم را در سیستم انجام میدهد.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.