عکس پیش‌فرض نوشته

Google Maps

ممکن است همه افرادی که از تلفن‌های اندرویدی استفاده می‌کنند، آخرین نسخه آن را نداشته باشند، ولی تمام افرادی که از نقشه‌های گوگل استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند از جدیدترین، پرقابلیت‌ترین و بهترین آن نقشه‌ها بهره ببرند. در هفته گذشته گوگل یک نسخه ارتقا یافته از سرویس «نقشه‌های گوگل (Google Maps)» خود را معرفی کرد. پیش‌نمایش‌هایی که در زمان معرفی ارائه شدند، تعریف و تمجید زیادی برای این سرویس به همراه داشت. بعد از کار کردن با این نقشه‌های جدید و مشاهده مجازی مکان‌های مختلف در سراسر جهان مطمئناً شگفت‌زده خواهید شد که گوگل تا چه حد توانسته است ابزار نقشه‌های خود را که قبلاً هم فوق‌العاده بودند، پیشرفت دهد و ایده‌های نو را در آن پیاده کند …

نسخه جدید این نقشه‌ها که برای سیستم‌های رومیزی طراحی شده‌اند، به‌نظر فوق‌العاده می‌رسند: گوگل سرانجام از نوارهای پیمایش که در سمت چپ و بالای صفحه قرار داشتند، دست کشید و از تمام پنجره مرورگر شما برای نمایش نقشه استفاده کرد. در بیشتر مواقع، منوها از نظر مخفی است که باعث می‌شود کاربر احساس کند واسط آن درهم ریختگی کمتری دارد. البته با ورود این ظاهر جدید حتما افرادی پیدا می‌شوند که دلشان برای دکمه‌ها و اسلایدرهای (slider) نسخه قدیمی تنگ می‌شود، ولی اگر شما از نقشه‌های گوگل برای گشتن در جهان استفاده می‌کنید، این طرح‌بندی جدید کاملاً برای رفع نیازهای شما مناسب خواهد بود.

اگر ‌دنبال یک شهر یا نشانی هستید بعد از وارد‌کردن اسم آن با استفاده از یک انیمیشن کاملاً نرم و روان، به‌سرعت به سمت آن محل هدایت می‌شوید. تغییر مقیاس نقشه و زوم‌کردن در آن یا یافتن مکان‌های مورد نظر نسبت به نسخه‌های قبلی نقشه‌ها بسیار سریع‌تر انجام می‌شود و نیاز نیست ۳۰ ثانیه منتظر بمانید تا تمام اِلِمان‌ها و عناصر نقشه دوباره بارگذاری شوند. سرعت تغییر حالت بین چشم‌اندازهای استاندارد و ماهواره آنچنان تغییر نکرده است، ولی مدل‌های سه‌بعدی که هنگام زوم‌کردن و نزدیک‌شدن زیاد نمایش داده می‌شدند، همانند نسخه‌های پیشین به‌صورت شکل‌های نامنظم و از شکل افتاده نیستند و می‌توانید به آنها بگویید ساختمان!

نقشه‌های گوگل برای گوگل پلاس

گوگل همواره تلاش کرده است تا راه‌هایی پیدا کند که مردم را به سمت استفاده از گوگل پلاس ترغیب کند. در آخرین اقدام، این شرکت اِلِمان‌های اجتماعی بیشتری را با نقشه‌های خود ترکیب کرد. به عنوان مثال اگر دنبال این هستید که آخر هفته در یک منطقه خاص یک پیتزا بخورید، گوگل تمام رستوران‌هایی را که در آن منطقه هستند و در منوی خود پیتزا ارائه می‌دهند، نمایش می‌دهد؛ نمایش این نتایج بر اساس رتبه‌بندی‌ است که به وسیله دوستان شما در گوگل پلاس انجام شده. برای رستوران‌هایی که در مناطق خاصی از جهان مانند آمریکا، اروپا و برخی کشورهای آسیایی قرار دارند، گوگل از رتبه‌بندی زاگات (Zagat) نیز استفاده می‌کند.

این قابلیت جدید (افزودن اِلِمان‌های اجتماعی در نقشه‌ها) برای یافتن اطلاعات اساسی درباره یک رستوران بسیار مفید خواهد بود؛ اطلاعاتی مانند ساعات کاری، محل دقیق، شماره تماس و حتی بازبینی‌هایی که از سوی برخی افراد خبره از نحوه ارائه غذا و ظاهر رستوران نوشته شده است.

قابلیت‌های فراموش‌شده

یکی از قابلیت‌هایی که به نظر می‌رسد در آخرین نسخه از نقشه‌های گوگل قرار داده نشده است، قابلیت تشخیص و یافتن مکان کلی یک کاربر است.

در نسخه قبلی نقشه‌های گوگل، این ابزار از اطلاعات مختلفی مانند نشانی IP و منطقه زمانی شما برای تخمین حدودی مکان شما در نقشه استفاده می‌کرد. برای این منظور کافی بود تا عبارت «محل من (My Location)» را درون محل مربوط به جستجو تایپ کنید تا یک نشانه روی جایی که گوگل تصور می‌کند در آنجا هستید قرار گیرد؛ ولی اگر بخواهید همین قابلیت را روی نقشه‌های جدید (نسخه بازبینی نقشه‌ها) امتحان کنید احتمالا متعجب شوید که ببینید نقشه‌های جدید دیگر نمی‌توانند تشخیص دهند کجا هستید. به این معنی است که هنگامی که دنبال برخی مسیرها هستید، مجبور خواهید بود نقطه شروع را خودتان مستقیما در آن تایپ کنید؛ چیزی که ممکن است در زمان مسافرت نتوانید بدرستی وارد کنید. البته گوگل اعلام کرده است که این قابلیت اکنون در نسخه بازبینی وجود ندارد، ولی حتما در نسخه‌های نهایی به آن اضافه می‌شود.

شاید بگویید می‌توان از تلفن‌های هوشمند خود استفاده کرد، ولی حتما موافق هستید که بعضی مواقع بهتر است برنامه‌ریزی خود را روی یک صفحه بزرگ‌تر انجام دهید. به هر حال باید امیدوار باشیم این قابلیت مکان‌یابی بزودی به نقشه اضافه شود.

حال که صحبت از رفتن به مکان‌های ناآشنا شد، باید بگوییم که کارکرد جدید نقشه‌های گوگل در گردش به شما کمک می‌کند که نقاط جالب توجه شهرهایی را که با آنها آشنایی ندارید، هنگام مشاهده این شهرها بیابید. هنگامی که می‌خواهید مکانی را به‌وسیله نام آن پیدا کنید، یک بخش در کنار آن نمایش داده می‌شود که برخی جاهای پیشنهادی مفید و کوچک برای گشتن در آن منطقه در آن فهرست شده‌اند. به عنوان مثال، اگر شهری را جستجو کنید، گوگل به شما پیشنهاد می‌کند تا جاهایی که در گذشته افراد دیگری دیده و اطلاعات آن را قرار داده‌اند ببینید؛ البته شاید آن شهر به آن مکان معروف نباشد.

به‌روزرسانی‌هایی که قرار است بزودی برای نسخه‌های موبایل نقشه‌های گوگل ارائه شود به شما اجازه می‌دهد براساس دسته‌های مختلف، اطلاعات یک محل را دریافت کنید؛ ولی در نسخه رومیزی، شما به دو یا سه دسته که گوگل تصمیم می‌گیرد در سر راه شما قرار دهد محدود خواهید شد. یک راه مفیدتر برای گشتن در یک محل این است که به یک تور تصویری بروید. بعد از آنکه محل مورد نظر خود را جستجو کردید روی تبی که در قسمت پایین و سمت راست صفحه قرار دارد، کلیک کنید. نقشه‌های گوگل، تورهای تصویری را که از سوی دیگر کاربران گرفته و قرار داده شده‌اند به شما نمایش می‌دهد. برای افرادی که قابلیت مسافرت ندارند، ولی علاقه‌مند هستند مکان‌های مختلفی را ببینند این قابلیت می‌تواند بسیار جذاب باشد. مثلا می‌توان مکان‌هایی مانند «فواره تروی» (Trevi Fountain) در رم را بدون کمترین هزینه تماشا کرد.

برای امتحان کمی صبر کنید

نقشه‌های جدید گوگل قابلیت‌های زیادی دارند که باعث می‌شود بسیاری برای استفاده از آن عجله کنند، گرچه به نظر می‌رسد این سرویس برای مدتی در حالت نسخه بتا باقی بماند. در صورتی که اکنون از این سرویس استفاده کنید، متوجه خواهید شد با وجود آنکه با هیچ خطای واقعی و بزرگی روبه‌رو نمی‌شوید، ولی برخی اِلِمان‌های آن نیاز به کمی دستکاری دارند.گوگل به آهستگی به‌روزرسانی‌هایی را در ماه‌های آینده ارائه خواهد داد و بسیاری از افراد می‌توانند از نیمه‌های ماه ژوئن از نسخه بهبود یافته نقشه‌های گوگل استفاده کنند. باید امیدوار باشیم که گوگل بزودی برخی گره‌های سر راه خود را باز کرده و قابلیت‌های بیشتری به آن بیفزاید؛ مثلاً نقشه‌های گوگل بتوانند محل کاربر را پیدا کنند، بدون آن‌که نیاز باشد خود کاربر محل را در آن تایپ کند.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.