عکس پیش‌فرض نوشته

با توجه به افزایش استفاده اینترنت و کاربرد آن در وسایل های مختلف ازجمله لباسشویی، مایکروفر، یخچال، گاز، روشنایی منازل و دفاتر کار، تلویزیون و … که برای سیستم های هوشمندسازی منازل استفاده می شود

ESP8266

و همچنین هوشمند سازی در زمینه های کشاورزی، دامداری، گلخانه و … لازم است تا لوازم و تجهیزات به هم وصل شوند تا بتوان آنها را کنترل کرد.

یکی از بهترین راههای ارتباط تجهیزات با یکدیگر استفاده از امواج رادیویی می باشد که مشکلات سیم کشی را ندارد و بهترین امواجی که می توان استفاده کرد امواج WIFI است.

استفاده از امواج WIFI به این دلیل خوب است که درحال حاضر این امواج در دسترس ترین امواج برای استفاده های عمومی می باشد و بیشتر ارتباطات اینترنتی از این امواج استفاده می کند پس بنابراین می توان خیلی راحت تجهیزات را به اینترنت متصل نمود.

مزیت استفاده از اینترنت این است که می توان تجهیزات را از راه دور کنترل کرد.

بهترین ماژولی که می توان برای این کار از آن بهره برد، ماژول ESP8266 می باشد که از مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- جمع جور بودن ماژول

2- مدل های مختلف جهت استفاده در کاربردهای مختلف

3- راه اندازی خیلی راحت و آسان

4- سرعت نسبتا خوب ماژول

5- قابلیت استفاده در مد AP و ST و یا هردو به صورت همزمان

6- ولتاژ کاری 3.3 وات

7- قابلیت برنامه ریزی روی خود ماژول (بدون نیاز به میکرو جانبی دیگر)

8- و مهمترین مزیت آن قیمیت پایین آن می باشد

 

ESP8266 :

این نام که به ماژول وایفای معروف است، در اصل نام یک میکرو کنترلر می باشد.

به طور کلی ماژول های WIFI ESP8266 از چند بخش تشکیل شده است:

1-میکرو کنترلر ESP8266 (هسته مرکزی)

2-حافظه فلش (برای برنامه ریزی)

3-مدار تقویت کننده جهت اتصال به آنتن

4-آنتن WIFI (البته در بعضی از مدل ها آنتن روی برد وجود ندارد و باید جداگانه به ماژول متصل شود)

5-پورت های ورودی و خروجی (شامل تغذیه، پورت سریال و ورودی و خروجی ها)

6-دو عدد LED جهت بررسی وضعیت کار ماژول

 

یکی از نکات مهم و خوب در مورد این ماژول این است که ولتاژ ورودی آن 3.3 ولت می باشد و به راحتی می توان در تجهیزات و وسایل پرتابل که با باتری موبایل کار می کنند، استفاده شوند.

طبق گفته های شرکت Espressif Systems که سازنده میکرو این ماژول های است، میکرو ESP8266 یک میکرو کنترلر 32 بیتی با سرعت کلاک 16 مگا هرتز می باشد.

این میکرو برای انجام کارهای مرتبط با WIFI چیزی حدود 20 درصد از قدرت پردازشی میکرو را استفاده می کند پس بنابراین حدود 80 درصد از قدرت پردازش برای اجرای برنامه های کاربر باقی می ماند که قدرت مناسبی برای برنامه های کوچک و نیم صنعتی (البته بستگی به کاربرد) است.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.